Aika & päivän aihe
|
Materiaali |
Tehtävät |
Viikko 3
ti 14.1. klo 14-16 Ag B213.1
Alkujärjestelyt ja yleistä kurssista
|
Oppimispäiväkirjoista |
Ohjelmassa mm.
Alkujärjestelyt
Aikataulu/ohjelma
Käytännön yleiset asiat
Seminaarityön aiheiden esittely
Oppimispäiväkirjojen laadinnasta
Keskusteluiden puheenjohtajien valinta
Optima-ympäristöön tutustuminen
Aloitustehtävät Optimassa
|
to 16.1. klo 14-16 Ag Beeta
Osa 1a. OPPIMINEN
|
von Wright, Johan:
Oppimiskäsitysten historiaa ja pedagogisia seurauksia,
luvut 3 ja 5, Opetushallitus, 1992.
Tynjälä Päivi:
Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen
perusteita, ss. 9-22,
Tammer-Paino Oy, Tampere 2000.
Vakkuri Kai:
Opi tehokkaammin, opi oppimaan, ss. 43-75 BSV Kirja
Helsinki, 1999.
|
Lähdemme liikkeelle oppimisesta ja verkko-oppimisesta.
Pohdittavaa:
Palauta mieleesi jokin hyvä oppimiskokemus - mieluiten
yliopisto-opiskelujen ajalta. Millainen tuo kokemus oli ja mikä siitä teki niin
hyvän oppimiskokemuksen?
Mitä kaikkea sana "oppiminen" tuo mieleesi? Listaa kaikki mitä
tiedät, ajattelet ja uskot oppimisesta.
-> arkikäsityksiä oppimisesta
|
Viikko 4
ti 21.1. klo 12-14 tai 14-16 Ag B213.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 1: Kuinka hyvin/miltä osin toisessa aloitustehtävässä listaamasi arkikäsitykset oppimisesta vastaavat käsittelevässä materiaalissa esiintyviä yleisiä ihmis- ja oppimiskäsityksiä?
|
to 23.1. klo 14-16 Ag Beeta
Osa 1b. VERKKO-OPPIMINEN
|
Russell Thomas L. (ed.):
The "No Significant Difference Phenomenon",
http://teleeducation.nb.ca/ nosignificantdifference/, 28.9.2001.
Russell Thomas L. (ed.):
Significant Difference,
http://teleeducation.nb.ca/ significantdifference/, 28.9.2001.
Mäki-Komsi, Saija:
Opettamisen ja
oppimisen muodot muuttuvat, muuttuuko oppimis- ja opettamiskulttuuri -
heijastuksia opetuksen kehittämisprojekti OpinNetista ,
Tampereen yliopisto, 1999.
Palloff Rena M. & Pratt Keith:
Building Learning Communities in Cyperspace, ss. 3-20,
Jossey-Bass Publisers, San Francisco 1999.
|
Oppiminen eri ympäristöissä
|
Viikko 5
ti 28.1. klo 12-14 tai 14-16 Ag B213.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 2: Kuinka oppiminen muuttuu siirryttäessä verkkoympäristöön, vai muuttuuko?
|
to 30.1. klo 14-16 Ag Beeta
Yhteenveto edellisistä oppimistehtävistä ja ...
Osa 2. (VERKKO)PEDAGOGIIKKA
|
Boud David & Feletti Grahame I. (toim.):
Ongelmalähtöinen oppiminen - Uusi tapa oppia,
ss. 31-61 ja 370-377, Hakapaino Oy, Helsinki 2000.
Hakkarainen Kai, Lonka Kirsti & Lipponen Lasse:
Tutkiva oppiminen - älykkään toiminnan rajat ja niiden ylittäminen
, ss. 143-248, WSOY, Porvoo 2000
Lehtinen, Erno:
Tietoyhteiskunnan haasteet ja mahdollisuudet oppimiselle,
kirjassa Verkkopedagogiikka (toim. E. Lehtinen), ss. 12-40, Edita, 1997.
Verkon rooli opetuksessa,
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön koulutusmateriaalia,
17.9.2001 - 12.10.2001.
Sisällöntuotanto, TieVie-verkkojakso
Weiss Renée E., Knowlton Dave S. & Speck Bruce W. (ed.):
Principles of Effective Teaching in the Online Classroom,
luvut 1, 5 ja 8, New Directions for Teaching and Learning, Number 84,
Winter 2000, Jossey-Bass Publishers, San Francisco 2000.
Cyrs Thomas E. (ed.):
Teaching and Learning at a distance: What It Takes to Effectively
Design, Deliver and Evaluate Programs, ss. 13-48 ja 87-94,
New Directions for Teaching and Learning, Number 71, Fall 1997, Jossey-Bass
Publishers, San Francisco 1997.
Lampikoski, Timo: Verkkotutor on monitaituri, OTE 5/00,
ss. 34 - 37.
Opetuksellinen ratkaisu,
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön koulutusmateriaalia,
17.9.2001 - 12.10.2001.
|
Pohdittavaa:
Mikä tekee opettajasta hyvän opettajan?
Hyvän opettajan tunnuspiirteitä?
Opetusteko vs. oppimisteko?
Hyvän opettajan opetustekoja?
Kuinka opetuksella voidaan edistää oppimista?
Millaisia opetustekoja opettajan tulisi tehdä, jotta opiskelijat
oppisivat mahdollisimman hyvin?
Millaisia oppimistekoja opiskelijoilta vaaditaan hyvään oppimistulokseen?
Siirtyykö tieto?
Opettajan rooli verkko-opetuksessa?
Luennolla jaossa:
- Verkko-opetuksen nelikenttä
- Opetus-oppimistekoja
- Opettajan tunnekartta
|
Viikko 6
ti 4.2. klo 12-14 tai 14-16 Ag B213.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 3:
Kuinka opettaminen erilaisissa oppimisympäristöissä vaikuttaa opetustekoihin?
|
to 6.2. klo 14-16 Ag Beeta
Yhteenveto edellisistä oppimistehtävistä ja ...
Osa 3. TIETOTEKNIIKAN OPETTAMINEN
|
Kurssin suunnittelun apuväline: Ydinainesanalyysi
a. Tietotekniikka oppiaineena:
Koivisto, J., Huovinen L. & Vainio L.:
Opettajat
oppimisympäristöjen rakentajina - tieto- ja viestintätekniikan näkökulma
tulevaisuuteen (PDF), luvut 3.1.-3.2.,
Opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen ennakointihankkeen (OPEPRO)
selvitys 5., Opetushallitus, 1999.
Suositeltavaa ylimääräistä lukemista:
Koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategia 2000-2004
Olli Luukkainen (toim.)
Opettaja vuonna
2010 (PDF, 382 s.), Opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen
ennakointihankkeen (OPEPRO) selvitys 15. (Loppuraportti), Opetushallitus, 2000.
|
Pohdittavaa:
Millaista on hyvä tietotekniikan opettaminen?
Mitä sisältöjä tietotekniikassa yleensä / käytännössä opetetaan?
|
Viikko 7
ti 11.2. klo 12-14 tai 14-16 Ag B213.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 4:
Mitä perusasioita tietotekniikassa tulisi / kannattaisi opettaa milläkin kouluasteella?
|
to 13.2. klo 14-16 Ag Beeta
Yhteenveto edellisistä oppimistehtävistä ja ...
Osa 3. TIETOTEKNIIKAN OPETTAMINEN ... jatkuu
|
b. Tietotekniikan opetukseen soveltuvia menetelmiä ja käyttökokemuksia:
Eisenberg M.B. & Johnson D.:
Computer skills for information problem-solving: learning and teaching
technology in context, Eric DIGGEST, Clearinghouse on I&T,
March 1996.
Boyle T.:
Constructivism: A suitable pedagogy for information and computing sciences?
, LTSN-ICS 1st Annual Conference, August 2000, Edinburgh.
Roberts T.S., Romm C.T. & Jones D.:
Current practice in web-based delivery of IT courses, APWEB 2000,
Xi'an, China, 27-29 Oct 2000.
Rodger S.H.:
An
interactive lecture approach to teaching computer science (PDF),
SIGCSE´'95 3/95 Nashville, TN USA.
Herrman, N. & Popyack, J.:
Creating an authentic learning experience in introductory programming
courses, ACM SIGCSE Bulletin, Vol 27, No 1, pp 199-203 (Optimassa).
Wills C.E., Finkel D., Gennert M.A. & Ward M.O.:
Peer learning in an introductory computer science cource
, ACM SIGCSE Bulletin , Selected papers of the twenty-fifth annual
SIGCSE symposium on Computer science education, March 1994, Volume 26 Issue 1.
(Optimassa)
Evans Sabin R. & Sabin E.P.:
Collaborative learning in an introductory computer science course
, ACM SIGCSE Bulletin , Selected papers of the twenty-fifth annual
SIGCSE symposium on Computer science education, March 1994, Volume 26 Issue 1.
(Optimassa)
McConnell J.J:
Active learning and its use in computer science,
ACM SIGCSE Bulletin , Proceedings of the conference on Integrating technology
into computer science education, June 1996, Volume 28 Issue SI. (Optimassa)
Baldwin D.:
Discovery learning in computer science, ACM SIGCSE Bulletin ,
Proceedings of the twenty-seventh SIGCSE technical symposium on Computer science
education, March 1996, Volume 28 Issue 1. (Optimassa)
Jenkins T.:
Teaching programming - a journey from teacher to motivator,
(Tulostussuositus: PDF:nä tai vaakana), The 2nd Annual Conference of the LTSN
Center for Information and Computer Science, August 2001.
Davis H.C., Carr L., Cooke E. & White S.:
Managing Diversity: Experiences Teaching Programming Principles,
(Tulostussuositus: PDF:nä tai vaakana), The 2nd Annual Conference of the LTSN
Center for Information and Computer Science, August 2001.
Chamillard A.T. & Karolick D.:
Using learning style data in an introductory computer science course
, ACM SIGCSE Bulletin , The proceedings of the thirtieth SIGCSE
technical symposium on Computer science education, March 1999, Volume 31 Issue 1.
(Optimassa)
c. Tietotekniikan verkko-opetus
Torvinen S.:
Ohjelmoinnin perusteiden oppimisen ongelmia virtuaalisessa
oppimisympäristössä, Pro gradu -tutkielma, Joensuun yliopisto,
Tietojenkäsittelytiede, 2001. (Optimassa)
Thomas P.:
Electronic support for computing students at a distance, LTSN-ICS
Italics, Electronic Journal, Vol. 1., Issue 1.
Gold S.:
A constructivist approach to online training for online teachers
(PDF), Journal of Asynchronous Learning Networks. 5(1), 35-57
|
HUOM!
Materiaalia näyttää olevan paljon, mutta kaikki ulkomaalaiset lähteet ovat
vain muutaman sivun mittaisia artikkeleita erilaisista opetuskokeiluista.
Lähteitä on paljon, koska selkeää - sitä ainutta oikeaa - vastausta
oppimistehtävään ei vielä kukaan ole määritellyt - ehkä te teette sen?
|
Viikko 8
ti 18.2. klo 12-14 tai 14-16 Ag B213.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 5:
Millaisia opetusmenetelmiä ja oppimiskäsityksiä tietotekniikan (verkko)opetuksessa voisi ja/tai kannattaisi käyttää (hyödyntää)?
|
to 20.2. klo 14-16 Ag Beeta
Yhteenveto edellisistä oppimistehtävistä ja ...
Osa 4. OPPIMATERIAALIT ... VERKOSSA |
a. XML:n pikakurssi:
Johdatus XML-tekniikkaan
Johdatus XML:n pariin
Mikä on XML?
Englanti-Suomi XML-sanasto
DTD:n suunnittelu
CSS:n suunnittelu
CSS-esimerkkejä
Virallinen XML-sivusto (W3C)
Nykänen O. (2001) XML. Docendo
|
Pohdittavaa:
DTD-tiedosto tyylitiedosto XML-tiedosto
|
Viikko 9
ti 25.2. klo 12-14 tai 14-16 Ag B213.1
XML-ohjaus mikroluokassa |
Oppimistehtävä 6:
Toteuta jokin oppimateriaali XML-muodossa. Tarkemmat ohjeet Optimassa. |
to 27.2. klo 14-16 Ag Beeta
Verkkokurssin tuottamisen periaatteet ja verkkokurssin/-materiaalin arviointi |
|
|
Viikko 10
ti 4.3. klo 12-14 TAI klo 14-16 Ag B213.1
Eräs esimerkki tietotekniikan opetusmateriaalista |
Taustaa: Visual C++ Tutor on prototyyppi sovellusohjelmoinnin itseopiskelun
apuvälineeksi. Kehityksen lähtökohtina toimivat ongelmalähtöinen oppiminen
ja koodin visualisointi html-tyyliin (view/source). Lisäksi aiheen käsittelyssä
painotettiin ohjelmistosuunnittelua ja järjestelmän teknistä dokumentointia
osana toteutusprojektia.
Demoissa tehtäväksi: Arvioi miten hyvin työssä on onnistuttu.
Eli tarkastele ainakin seuraavia näkökulmia:
Oppiiko C++:aa ja/tai MFC:tä ja/tai GUI-ohjelmointia jne... Vai ei? Miksi?
Miten dokumentit ja helpit auttavat/eivät auta järjestelmän käyttöä?
Onko jotain reunaehtoja ja/tai väliintulevia tekijöitä, jotka rajoittavat systeemin käyttöä?
Mitä tulisi muuttaa, kehittää, parantaa, ... ja miksi?
Aluksi liikkeelle systeemiä testaillen ja tutkaillen...
|
Oppimistehtävä 7:
Etsi verkosta kaksi mielestäsi hyvin toteutettua oman alan verkkokurssia. Analysoi
kurssien toteutusta toisaalta WWW-palveluna (arviointilomake 1) ja toisaalta digitaalisena
oppimateriaalina (arviointilomake 2). Arviointilomakkeet löytyvät '4. Oppimateriaalit ...
verkossa' -kansion 'Verkkokurssin toteutus' -alikansiosta.
|
to 6.3. klo 14-16 Ag Beeta
Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...
Osa 5a. OPPIMISALUSTAT - rakenne ja komponentit
|
Riikonen, Niina:
Verkkopohjaisen oppimisympäristösovelluksen vaatimusmäärittely
, luvut 3-4, Pro gradu-tutkielma, JY/Tietotekniikan laitos, 1999.
(PDF Optimassa)
|
|
Viikko 11
ti 11.3. klo 12-14 tai klo 14-16 Ag B213.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 8:
Mistä osista (komponeneteista) koostuu oppimisympäristöalusta (-sovellus) ja miten
tämä rakenne vastaa käsityksiä oppimisesta ja opettamisesta?
|
to 13.3. klo 14-16 Ag Beeta
Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...
Osa 5b. OPPIMISALUSTAT - yleisimmin
käytössä olevia oppimisalustoja |
Ketomäki E. ym.:
Virtual Learning Environments, Evaluation of e-Learning Solutions
and Development og Criteria for Selecting a Solution Academic Users' Perspective,
28.8.2001, Helsinki School of Economics and Business Administration ITP 2001
Electronic Business Track. (PDF)
Britain, S. & Liber, O.:
A Framework for Pedagogical Evaluation of Virtual Learning Environments
, 12.1.2001. (HUOM! Jos tulostat tämän, niin tulosta vaakasuoralle
arkille.)
Korpi M., Niemi P., Ovaskainen T., Siekkinen P. & Junttila V.:
Virtuaalinen oppimisympäristö
koulutusta järjestävän organisaation työvälineenä
, Jy/TITU, TITU:n julkaisuja 7/2000.
Korte H., Hartikainen, V-M., Kauranen, J., Paakkanen T., Pesonen K., &
Yritys, K.:
Oppimisympäristöjen esittely, arviointi ja vertailu: A&O,
Blackboard CourseInfo 4.0, Lotus LearningSpace Forum, TopClass 3.01, WebCT 2.0
ja Virtual-U, 2000.
TITU:n
oppimisympäristösivusto
|
WebCT
TopClass
LearningSpace
Web Course in a Box
Blackboard
R5 Generation
Optima
Humap Tool
Edulink
FLE3
|
Viikko 12
ti 18.3. klo 12-14 tai 14-16 Ag B213.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 9:
Valitse jokin yleisimmin käytössä olevista oppimisympäristöalustoista
ja tarkastele sen toimintaa verraten sitä yleiseen rakennemalliin eli löytyykö
alustalta Riikosen gradussa mainutut komponentit, ja mitä niistä.
Tarkemmat
ohjeet Optimassa. |
to 20.3. klo 14-16 Ag Beeta
Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...
Osa 6. VIRTUAALISTEN
OPPIMISYMPÄRISTÖJEN KÄYTETTÄVYYS |
Javanainen, Eija:
Verkkopohjaisen oppimisympäristön käytettävyys työntekijöiden
kokemana, Pro gradu -tutkielma, JY/Tietotekniikan laitos, 2001.
(PDF Optimassa) |
|
Viikko 13
ti 25.3. klo 12-14 tai 14-16 Ag B213.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 10:
Mitkä tekijät vaikuttavat oppimisympäristöjen käytettävyyteen?
Miettikää myös mm. mitä pidätte itse tärkeänä ja mitä käytettävyys mielestänne on,
kun puhutaan oppimisympäristöistä.
|
to 27.3. klo 14-16 Ag Beeta
Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...
Osa 7. TIETOTURVA
|
Laitinen Janne:
Tietoturva Java-pohjaisissa internet-sovelluksissa,
Pro gradu -tutkielma, JY/Tietotekniikan laitos, 2001. (PDF Optimassa)
|
|
Viikko 14
ti 1.4. klo 12-14 tai 14-16 Ag B213.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 11:
Mitä asioita tietoturvan kannalta virtuaalisissa oppimisympäristöissä
tulisi ottaa huomioon?
|
to 3.4. klo 14-16 Ag Beeta
Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...
Osa 8. VIRTUAALISTEN OPPIMISYMPÄRISTÖJEN YLLÄPITO
|
Heinonen Petri:
Oppimisympäristöjen ylläpito, Pro gradu -tutkielma,
JY/Tietotekniikan laitos, 2001 (PDF Optimassa)
|
|
Viikko 15
ti 8.4. klo 12-14 tai 14-16 Ag B213.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 12:
Mitä tehtäviä virtuaalisten oppimisympäristöjen ylläpitoon kuuluu?
Onko eri alustojen välillä eroja?
|
to 10.4. klo 14-16 Ag Beeta
Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...
KERTAUSTA
|
|
Kertausta kurssin aiheista
opponoinneista sopiminen Nyyttikestit =) |
Viikko 16
ti 15.4. klo 12-16
Ohjausta tarvittaessa |
|
to 24.4. klo 8.15-16 Ag C234.1
Osa 9. LOPPUSEMINAARI |
Tarkempi esitysaikataulu ilmoitetaan myöhemmin. Seminaariesitelmän kesto noin 20 min/esitys + opponointi.
|
Seminaaritöiden esittely -
lopullinen versio työstä on palautettava Optimaan viimeistään 16.4.
Seminaaritöiden ohjausta sähköpostitse, keskusteluna tai puhelimitse -
varaa aika!
|