Tämä teksti on lähes sama kuin Antti-Juhani Kaijanahon kurssin TIE356 Ohjelmointikielten periaatteet, syksy 2004, JY TTL, oppimispäiväkirjasivu. Eroa on vain kurssin suoritusvaatimuksissa.

Oppimispäiväkirjoista (TIE343 Ohjelmistojen suunnittelumenetelmät ja -työkalut, syksy 2004, JY TTL)

Kurssi suoritetaan oppimispäiväkirjalla.

Oppimispäiväkirja koostuu merkinnöistä, jotka kommentoivat luentoja ja demoja. Oppimispäiväkirja kirjoitetaan kurssin aikana, ei sen jälkeen.

Oppimispäiväkirjaan tulisi kirjoittaa merkintä jokaisesta luennosta, jolla on paikalla. Merkinnän kirjoittaminen kustakin demokerrasta on myös suositeltavaa. Merkintöjen tulisi kommentoida aihettaan sen sijaan että se olisi jonkinlainen tiivistelmä tai referaatti: tarkoituksena on harjoittaa kriittistä ajattelua! Hyvä kommentti tuo jonkin tietyn näkökohdan julki viitaten lähdemateriaaliin (kuten luennon sisältöön) sitä toistamatta, esittää kritiikkiä luennolla esitetystä väitteestä ja argumentoi jonkin tietyn näkökohdan puolesta. Kommentit saavat olla kärjekkäitä, mutta niiden tulisi silti perustua ensisjaisesti järkeilyyn. Opettajille saa antaa palautetta oppimispäiväkirjan kautta.

Oppimispäiväkirjan kirjoittamisen tarkoituksena on kehittää opiskelijan omaa näkemystä aihealueesta; kirjoittaminen (pohtimisen lisäksi) johtaa syvällisiin ajatuksiin. Oppimispäiväkirjan tulisi kuitenkin keskittyä pääsääntöisesti kurssin sisältöihin (tosin, kuten yllä mainittiin, palaute on enemmän kuin toivottavaa). Seuraaviin kysymyksiin vastaaminen kussakin merkinnässä saattaa auttaa eteenpäin:

Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:

  1. Parhaat oppimispäiväkirjat (3, 3-) osoittavat syvällistä ymmärrystä: Opiskelija kykenee sijoittamaan uuden asian laajempaan yhteyteen ja omiin aikaisempiin tietoihinsa. Hän osoittaa pystyvänsä soveltamaan uutta tietoa uusissa yhteyksissä ja tilanteissa sekä arvioimaan omia ratkaisujaan. Opiskelija on myös muodostanut oman käsityksensä, teoriansa, opiskeltavasta asiakokonaisuudesta ja pystyy lisäksi tuottamaan uusia katsantokantoja ja näkökulmia opiskeltavaan asiaan.
  2. Jos eivät aivan parhaita niin ainakin erinomaisia (2.5) ovat sellaiset oppimispäiväkirjat, jotka osoittavat asioiden välisten suhteiden ymmärtämistä: Opiskelija on luonut opiskeltavasta asiasta yhtenäisen kokonaiskuvan ja osoittaa pystyvänsä soveltamaan oppimaansa tietoa. Hän myös kykenee tunnistamaan teoreettisen tiedon hyvät ja huonot sovellukset toisistaan.
  3. Hyvät (2+, 2, 2-) oppimispäiväkirjat osoittavat asioiden ymmärtämistä: Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä erillisiä asioita ja kykenee pohtimaan asioita. Hän ei ole vielä muodostanut opiskeltavista asioista kokonaiskuvaa eikä pysty soveltamaan oppimaansa tietoa.
  4. Tyydyttävät (1.5, 1+, 1) oppimispäiväkirjat osoittavat niukkaa ymmärtämistä: Opiskelija osoittaa oppineensa käsitteitä ja määritelmiä. Väärinkäsitykset estävät kuitenkin korkeammantasoisen ymmärtämisen.
  5. Heikot oppimispäiväkirjat eivät osoita ymmärtämistä. Tällaisissa tapauksissa opiskelija ei ole yleensä panostanut tehtävään. Oppimispäiväkirjassa on merkittäviä puutteita tai perustavanlaatuisia väärinkäsityksiä. Heikkoa oppimispäiväkirjaa ei voida hyväksyä.

Oppimispäiväkirjassa tulee olla merkintä ainakin viideltä luennolta, jotta se voidaan hyväksyä.

Toivottavaa olisi, että mahdollisimman moni laittaisi oppimispäiväkirjansa julkiseksi verkkoon jo kirjoitusvaiheessa. Tämä mahdollistaisi oppimispäiväkirjojen välisen keskustelun. Ilmoita Korppiin oppimispäiväkirjasi URL, ja onko oppimispäiväkirjasi julkinen; listaan julkiset oppimispäiväkirjat tälle sivulle.

Viihteeksi, ei malliksi.


Tueksi:


Tämän sivun alkuperäinen versio löytyy osoitteesta http://www.mit.jyu.fi/antkaij/opetus/okp/2004/opk, ja sen on tehnyt

2004-09-15 Antti-Juhani Kaijanaho <antkaij@mit.jyu.fi>

Kiitokset hänelle.

Tämä versio:

2004-10-25 Jonne Itkonen <ji@mit.jyu.fi>

Arviointikriteerien pohjana on Sari Lindblom-Ylänteen Biggsin ymmärtämisen tasojen pohjalta muokkaama arviointiohje. (Sari Lindblom-Ylänne, Lena Levander ja Maaret Vager: Oppimispäivät ja portfoliot Sari Lindblom-Ylänteen ja Anne Nevgin toimittamassa kirjassa Yliopisto- ja korkeakouluopettajan käsikirja, Helsinki: WSOY, 2002, sivut 326-355.)

Valid XHTML 1.0!