Tämä teksti on lähes sama kuin Antti-Juhani Kaijanahon kurssin TIE356 Ohjelmointikielten periaatteet, syksy 2004, JY TTL, oppimispäiväkirjasivu. Eroa on vain kurssin suoritusvaatimuksissa.
Kurssi suoritetaan oppimispäiväkirjalla.
Oppimispäiväkirja koostuu merkinnöistä, jotka kommentoivat luentoja ja demoja. Oppimispäiväkirja kirjoitetaan kurssin aikana, ei sen jälkeen.
Oppimispäiväkirjaan tulisi kirjoittaa merkintä jokaisesta luennosta, jolla on paikalla. Merkinnän kirjoittaminen kustakin demokerrasta on myös suositeltavaa. Merkintöjen tulisi kommentoida aihettaan sen sijaan että se olisi jonkinlainen tiivistelmä tai referaatti: tarkoituksena on harjoittaa kriittistä ajattelua! Hyvä kommentti tuo jonkin tietyn näkökohdan julki viitaten lähdemateriaaliin (kuten luennon sisältöön) sitä toistamatta, esittää kritiikkiä luennolla esitetystä väitteestä ja argumentoi jonkin tietyn näkökohdan puolesta. Kommentit saavat olla kärjekkäitä, mutta niiden tulisi silti perustua ensisjaisesti järkeilyyn. Opettajille saa antaa palautetta oppimispäiväkirjan kautta.
Oppimispäiväkirjan kirjoittamisen tarkoituksena on kehittää opiskelijan omaa näkemystä aihealueesta; kirjoittaminen (pohtimisen lisäksi) johtaa syvällisiin ajatuksiin. Oppimispäiväkirjan tulisi kuitenkin keskittyä pääsääntöisesti kurssin sisältöihin (tosin, kuten yllä mainittiin, palaute on enemmän kuin toivottavaa). Seuraaviin kysymyksiin vastaaminen kussakin merkinnässä saattaa auttaa eteenpäin:
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:
Oppimispäiväkirjassa tulee olla merkintä ainakin viideltä luennolta, jotta se voidaan hyväksyä.
Toivottavaa olisi, että mahdollisimman moni laittaisi oppimispäiväkirjansa julkiseksi verkkoon jo kirjoitusvaiheessa. Tämä mahdollistaisi oppimispäiväkirjojen välisen keskustelun. Ilmoita Korppiin oppimispäiväkirjasi URL, ja onko oppimispäiväkirjasi julkinen; listaan julkiset oppimispäiväkirjat tälle sivulle.
Tueksi:
Tämän sivun alkuperäinen versio löytyy osoitteesta http://www.mit.jyu.fi/antkaij/opetus/okp/2004/opk, ja sen on tehnyt
2004-09-15 Antti-Juhani Kaijanaho <antkaij@mit.jyu.fi>Kiitokset hänelle.
Tämä versio:
2004-10-25 Jonne Itkonen <ji@mit.jyu.fi>Arviointikriteerien pohjana on Sari Lindblom-Ylänteen Biggsin ymmärtämisen tasojen pohjalta muokkaama arviointiohje. (Sari Lindblom-Ylänne, Lena Levander ja Maaret Vager: Oppimispäivät ja portfoliot Sari Lindblom-Ylänteen ja Anne Nevgin toimittamassa kirjassa Yliopisto- ja korkeakouluopettajan käsikirja, Helsinki: WSOY, 2002, sivut 326-355.)