Tietotekniikan
opiskelijaprojektien kehitys
Projektiopetuspäivä,
perjantai 18.4.2008, AgAud2
Jukka-Pekka Santanen
Jyväskylän yliopisto
Tietotekniikan laitos
Sisältö
Opiskelijaprojektien kehitysvaiheet
- aiheiden ja tilaajien,
- aiheiden ja opiskelijoiden valinnan,
- projektiorganisaation ja resurssien,
- suunnittelun ja läpiviennin,
- oppimistavoitteiden ja käytänteiden,
- tulosten ja toiminnan arvioinnin sekä
- projektihallinnan, ryhmätyön ja jäsenten johtamisen
näkökulmasta.
Tilastoa ja käytänteitä
Tilastoa
- Vuosina 1988-1994 yli 42 projektia,
- keväästä 1995 lähtien 157 projektia.
- Kaksi keskeyttänyttä opiskelijaa,
- pahimmillaan projektit viivästyneet yli
puoli vuotta suunnitellusta.
- Projekteista noin puolet yrityksille,
- joka kymmenes valtiolle ja kunnille,
- viidesosa tietotekniikan laitokselle ja
- neljäsosa muille yliopiston laitoksille.
- Aiemmin Tietotekniikan cl-työprojekti,
- nykyisin Sovellusprojekti.
Pysyviä käytänteitä
- Yhden lukukauden ohjelmointityö,
- ryhmässä 3 - 4 opiskelijaa,
- joista kukin käyttää projektiin vähintään
200 työtuntia (5 - 8 ov, 10 - 15 op),
- 2 - 8 ryhmää samaan aikaan.
- Osalle pääaineopiskelijoista pakollinen,
- korvattavissa tietotekniikan työkokemuksella.
- Aktiivinen ohjaus ja seuranta.
1988-1989 ohjelmistoja tutkimukseen ja kursseille
Aiheet ja tilaajat
- Tieteellisen laskennan ohjelmistoja
- tavoitteet osin tutkimuksessa ja jatko-opiskelijoiden
rekrytoinnissa sekä
- kursseihin liittyviä tekniikoita ja ohjelmia.
- Ohjelmistot ja kielet pääosin tuttuja laitoksen henkilökunnalle.
- Ei välttämättä tilaajaa, ei loppukäyttäjiä,
- eikä monestikaan todellisia tarpeita tai ongelmia taustalla.
Aiheiden ja opiskelijoiden valinta
- Aiheita tietotekniikan henkilökunnalta,
- ei tietoista ja vertailevaa valintaa.
- Opiskelijoilta vaaditaan tietyt kurssit tai
- vähimmäismäärä opintoja.
- Ryhmät pääosin kaveritoiveiden mukaan.
- Valinnan suoritti pääosin tentaattori.
Projektiorganisaatio ja resurssit
- Ryhmässä 1-4 opiskelijaa ja
- vähintään yksi ohjaaja.
- Professori hyväksyi kaikki suoritukset,
- ohjaajat vaihtuivat jopa puolivuosittain.
- Ei omaa huonetta tai tietokoneita ryhmän käytössä.
- Ei laskutettu tilaajia,
- ei siten omaa rahoitusta tai hankintoja projekteilla.
Suunnittelu ja läpivienti
- Ei prosessimallin valintaa,
- eikä käytänteiden määrittelyä.
- Projektin läpivientiä ei suunniteltu.
- Ei ryhmässä projektipäällikköä, mutta
- ajanseuranta vaadittiin heti alusta lähtien.
- Pahimmillaan vain pari projektipalaveria.
- Sovelluksen pinnallista suunnittelua,
- suurin tehtäväkokonaisuus ohjelmointia.
Oppimistavoitteet ja ohjaus
- Tavoite ohjelmointitaitojen kehittyminen,
- ryhmätyön kokemukset,
- ei projektimuotoinen toiminta.
- Tulosten tavoitteet sovellukseen liittyen.
- Säännöllinen tapaaminen ohjaajan kanssa
- keskittyen kehitettävään sovellukseen.
- Ei tietoista projektin läpiviennin ohjausta,
- ei työtä tukevia luentoja ja
- vähän kehitysvälineiden perehdystä.
Tulokset ja niiden arviointi
- Huomattavaa osaa kehitetyistä sovelluksista ei
hyödynnetty ja/tai jatkokehitetty.
- Ohjelma kera kommentoidun lähdekoodin,
- käsikirja kuvaten ohjelman rakennetta ja käyttöä,
- Projektin läpivientiä, kohdattuja ongelmia ja
vaihtoehtoja sekä tehtyjä ratkaisuja ei juurikaan
dokumentoitu.
- Toteutumaa ei verrattu suunnitelmaan,
- eikä arvioitu mahdollisia erojen syitä.
1990-1994 työkaluja JY:lle
Aiheet ja tilaajat
- Aiheet tietotekniikalta, liikuntatieteistä ja
kirjastolta sekä
- yksittäisiä aiheita yliopiston ulkopuolelta.
- Aiheiden hankinta ei edelleenkään ollut aktiivista
ja järjestelmällistä.
- Tilaajalla pääosin vain aihealueen tuntemusta,
- tilaaja ei aina ollut tietoinen tarpeistaan tai
kyennut määrittelemään niitä.
- Henkilökunnan ja opiskelijoiden työtä tukevia ohjelmistoja,
- uusia tekniikoita, ohjelmistoja, aliohjelmakirjastoja
ja sovelluskohteita,
- Kaikkiin projekteihin ei liittynyt ohjelmointia, mm.
ohjelmistojen käyttöön tutustumista, käyttöohjeita ja
oppimateriaaleja.
Aiheiden ja opiskelijoiden valinta
- Ohjelmia tilaajan todelliseen tarpeeseen.
- Aiheissa enemmän henkilökunnalle uusia kehitysvälineitä ja
tekniikoita johtaen
- erillisen teknisen ohjaajan käyttöön.
- Opiskelijoiden valinta ohjaajien toimesta
- ilmoittautumislomakkeen pohjalta.
- Pieniä parannuksia aiempaan toimintaan.
Projektiorganisaatio ja resurssit
- Tilaajan sitouttaminen osassa projekteista hankalaa,
- tulosten hyödyntäminen sekä oikeudet ja
velvollisuudet sopimatta.
- Useimmilla ryhmillä tila ja pari mikroa.
- Tietokoneiden lisääntyminen toi atk-tuen,
- teknisinä ohjaajina monissa projekteissa.
- Tentaattoriksi yliassistentti ja
- hiljalleen projektien ohjaajista joku.
- Ohjaajat edelleen toimivat muun opetuksen tai
tutkimuksen ohella,
- opintojakson kokonaishallinta oli vaikeaa ohjaajien
vaihtuessa usein.
- Ei edelleenkään laskutettu tilaajia,
- laite-, ohjelmisto- ja ohjausresursseista
sopiminen laitoksen johdon kanssa.
Suunnittelu ja läpivienti
- Sovellukselta vaadittiin esisuunnitelma.
- Käytänteet kehittyivät aiempien projektien ongelmien kautta.
- Projektin läpiviennin suunnittelu hiljalleen mukaan, kun
- hallinnassa ja ryhmätyössä ohjelmointia
enemmän ongelmia,
- aikataulun viivästyminen tai ryhmän
jäsenten erilaiset roolit ja vastuunkanto.
Oppimistavoitteet ja ohjaus
- Ohjauksessa huomiota sovelluksen
toteutuksen ohella myös
- ryhmän toimintaan yhdessä ja
- osittain projektin läpivientiin.
- Muilta osin pitkälti vanhoin eväin.
Tulokset ja niiden arviointi
- Ohjelmiston ja käsikirjan ohella monesti
- erillinen käyttöohje ja ohjelmiston aliohjelmien kuvaus.
- Osa ryhmistä arvioi projektin päättyessä
- ohjelmiston laatua ja projektin läpivientiä.
- Projekti ja sovellus raportoitiin pääosin yhdessä
dokumentissa.
- Ohjaaja laati parin virkkeen lausunnon.
1995-2000 suunnitelmallisuus ja aktiivinen aihehankinta
Aiheet ja tilaajat
- Aiheiden hankintaan, ryhmien ohjaukseen ja opintojakson
hallintaan yksi henkilö
- useammaksi vuodeksi (ensin määräaikainen)
- tuoden pitkäjänteisyyttä toimintaan ja
kehittämiseen sekä
- jatkuvuutta yritysaiheiden hankintaan.
- Aiheista pieni osa tietotekniikasta,
- kolmasosa muualta yliopistolta ja
- puolet yrityksiltä, valtiolta ja kunnilta.
- Pääosin työtä tukevia ohjelmistoja,
- ei liiketoiminnan kannalta olennaisia
ohjelmistoja.
- Yritykset sitoutettiin projektimaksun ja
-sopimuksen avulla,
- mutta yliopiston tilaajien kanssa ei edes sopimusta
tulosten hyödyntämisestä.
Aiheiden ja opiskelijoiden valinta
- Aiheiden määrittely ylimalkaista,
- osittain otettiin tietoisia riskejä aihealueitten
ja kehitysvälineiden osalta.
- Ohjelmia vain tarpeeseen ja
- tilaajan tulee olla tietoinen tarpeistaan.
- Uusia tekniikoita, ohjelmistoja, ohjelmointiympäristöjä
ja sovelluskohteita,
- ohjelmointia kaikissa projekteissa,
- kaikkiin projekteihin tekninen ohjaaja.
- Aiheiden ja opiskelijoiden valinta yhdessä tilaisuudessa,
- valitsijoina tusina opettajaa ja atk-tukea.
Projektiorganisaatio ja resurssit
- Ryhmä 2-3 opiskelijaa, myöhemmin 3-4.
- Tilaajan edustaja(t), vastaava ohjaaja ja tekninen ohjaaja
erillisiä henkilöitä,
- henkilöllä ei useaa roolia.
- Osalla tilaajista runsaasti tietotekniikan alan kokemusta,
- osalla vain aihealueen kokemusta,
- uusia linjoja tietotekniikkaan,
- osallistujien heterogeenisyys lisääntyi.
- Kaikilla ryhmillä oma huone tai nurkkaus ja useimmille
jäsenille mikro,
- joitakin ryhmiä myös tilaajan tiloissa.
- Tilaajalta ohjelmistoja ryhmän käyttöön.
- Ryhmiä ohjasi sama vastaava ohjaaja,
- tekniselle ohjaajalle tuntipalkkio tuloista,
- ryhmää neuvoivat tarvittaessa ohjelmointikursseja
pitävät oman työnsä ohessa.
Suunnittelu ja läpivienti
- Tavoitteet ja hyödyt tilaajalle mainittiin suunnitelmassa.
- Projektiorganisaation heterogeenisyys johti tarkempaan
termistön ja tavoitteiden määrittelyyn,
- vaatimusten määrittely osassa projekteja,
- sovelluksen suunnittelu vähintään yleisen rakenteen osalta.
- Prosessimallien käsitteet tutuiksi ja hyöty tiedostettiin,
- vesiputousmalli ja protoilu,
- vaiheiden jako tehtäviin, tehtäväjako ja aikataulutus,
- ei projektipäällikköä kaikissa ryhmissä.
- Viikottaiset palaverit ja pöytäkirjat,
- mukana jäsenten ja ohjaajien ohella myös tilaaja.
Oppimistavoitteet ja ohjaus
- Oppimistavoitteet projektiohjeissa.
- Tilaajan edustaja(t) ohjasi aihealuetta ja osittain
tavoitteita,
- vastaava ohjaaja projektin suunnittelua ja läpivientiä,
- tekninen ohjaaja sovelluksen toteuttamista sekä
- laitoksen atk-tuki vastasi mikroista ja ohjelmistoista.
- Ohjelmistoprojekteja, prosessimalleja ja
projektihallintaa kuvaava luento (4 t).
- Perehdytyksiä tekniikoihin ja työkaluihin,
- pääosin tilaaja ja tekninen ohjaaja.
Tulokset ja niiden arviointi
- Ohjelmiston ohella vähintään suunnitelma ja raportti
- sisältäen sekä sovelluksen että projektin osuudet,
- monesti myös käyttöohje, asennusohje tai asennusohjelma.
- Vastaavan ohjaajan tiivistetty parin sivun lausunto,
- tilaajalta lausunto tuloksista ja läpiviennistä.
2000-2005 prosessit ja vastuunjako
Aiheet ja tilaajat
- Lamavuodet karsivat yritysten aiheita ja
- lisäsivät projekteja yliopistolle,
- tilanne korjaantui reilu vuosi laman jälkeen.
- Korppi-opintotietojärjestelmää kehitettiin
yli kymmenen projektin ja palkattujen
ohjelmoijien voimin.
- Yliopiston ulkopuolisia tilaajia tusina,
- pyrittiin laajentamaan asiakaskuntaa
- vaatien paljon työtä aiheita hankkivalta.
- Opiskelijoiden sisäänotto kasvoi alussa ja
- hakijamäärät alkoivat vähetä lopussa.
- Suoritusten vähimmäismäärää nostettiin,
- enemmän opiskelleet osaavampia ja
kypsempiä ohjelmoinnin ohella myös
ryhmätyön ja projektihallinnan osalta.
- Osasta yliopiston aiheista projektimaksu, joiden osalta
myös projektisopimus.
Aiheiden ja opiskelijoiden valinta
- Aiheiden hankinta ja opintojakson hallinta yhdellä
henkilöllä,
- 2-4 vastaavaa ohjaajaa lukukaudessa.
- Aiheista neuvotteluun panostettiin,
- vältettiin heikosti määriteltyjä aiheita,
- ei valittu kilpailua vääristäviä ehdotuksia,
- osittain myös yritysten tuotekehitystä.
- Asiakas-palvelinjärjestelmät sekä
tietokannat mukaan,
- useamman käyttäjän järjestelmät,
- laajempia ja monimutkaisempia aiheita,
- kriittisempiä järjestelmiä,
- WWW-sovelluksia ja mobiilisovelluksia.
- Vastaavat ohjaajat valitsivat opiskelijat,
- valitsijat valitsivat aiheet ja muodostivat ryhmät.
Ohjaajien vuorovaikutus
- Kukin vastaava ohjaaja perehdytettiin
- kokeneemman ohjaajan toimiessa hänen tukenaan projektissa.
- Mahdollisti keskustelut ja erilaiset mielipiteet.
- mahdollisti valintojen arvioinnin,
- toi esiin uusia ratkaisuvaihtoehtoja sekä
- johti opintojakson käytänteiden huomattavaan kehittymiseen.
- Vastaavien ohjaajien kesken palavereja projektien
ongelmiin ja ratkaisuihin liittyen,
- kehittivät ennestään projektien käytänteitä,
- koottiin ohjauksen tehtävädokumentiksi.
Projektiorganisaatio ja resurssit
- Ryhmillä oma huone laitoksen tiloissa ja
- kullakin jäsenellä oma mikro.
- Useampi vastaava ohjaaja toi työtaakan lähemmäs laillista,
- kullakin ohjattavana 1-5 ryhmää.
- Visualisteja ja käytettävyyskonsultteja
joissakin ryhmissä.
Suunnittelu ja läpivienti
- Sovellukseen ja projektiin liittyvä suunnittelu ja
raportointi eri dokumenteiksi,
- projektin tilan ajantasaista seurantaa
tarkennettiin.
- Vaadittiin projektipäällikkö ja varapäällikkö.
- Päällikkyyden kierrätyksestä luovuttiin,
- koska projektihallinta kärsi neljän kuukauden
projektissa (2 vk vaihtamiseen).
- Vaatimusmäärittely kaikissa projekteissa,
- ''mitä tehdään'' ennen kuin ''miten tehdään''.
- Käyttötapauksista luovuttiin kokeilun jälkeen,
- tilalle käyttöliittymäkartta ja -hahmotelmat,
- kohdealueen tuettavia tai ohjelmiston
prosesseja kuvaavia kaavioita.
- Järjestelmän yleisrakenteen, luokkarakenteen ja
tietokantarakenteen kuvauksia.
- Käytänteiden määrittely ja riskien hallinta vaadittiin.
Oppimistavoitteet ja ohjaus
- Oppimistavoitteet ryhmän määriteltävä.
- Tekijänoikeusluento, käytettävyyspäivä ja
versiohallintaluento osaksi projektia,
- luennot sekä väliesittelyt ja kirjoitusasukorjaukset
kirjattiin omalle kurssilleen.
- Dokumenttipohjat projektisuunnitelmalle ja
vaatimusmäärittelylle,
- Excelilla ajankäytön kirjaus sekä raportit
tehtävittäin ja viikottain graafeina.
- Tarvittaessa ryhmälle projektin ulkopuolinen perehdyttäjä.
- Katselmoinnit vähintään lähdekoodille,
- tulokset hyväksyttiin tilaajan ja ohjaajien toimesta sekä
- oleellisimmat dokumentit allekirjoitettiin.
Tulokset ja niiden arviointi
- Ohjelmisto, projektisuunnitelma ja -raportti,
- vaatimusmäärittely,
- sovellussuunnitelma ja -raportti sekä
- monesti käyttö- ja asennusohje.
- Toteutuman ja suunnitelman erot,
- mahdollisten syiden arviointi ja ''jälkiviisaus''.
- Vastaavan ohjaajan 4-6 sivun lausunto,
- laatimisen tukena arviointilomake.
2006- ajantasainen toiminta
Tavoitteena taitoja ja kokemusta
- projektimuotoisesta työtavasta,
- ryhmätyöstä ja johtamisesta,
- projektihallinnasta ja laadusta,
- määrittelystä ja suunnittelusta
- ohjelmoinnista ja testauksesta,
- kirjallisesta ja suullisesta viestinnästä sekä
- tarvittavien dokumenttien laatimisesta.
Viimeisiä muutoksia
- Projektien nopeampi käyntiinlähtö sekä
- nopea ja säännöllinen palaute
- etenkin käyttöliittymän demojen ja
väliversioitten kautta.
- Inkrementaaliseen, iteratiiviseen ja ketterään
malliin siirtyminen.
- Projektin ja sovelluksen tila näkyväksi,
- tilannekatsaus kussakin palaverissa.
- Tavoitteista neuvottelu projektin aikana.
- Vapaan lähdekoodin projekteissa jäsenet
sopimuksella sitoutuvat sijoittamaan
tulokset valitun lisenssin alle.
Tulevia haasteita
- Työmäärän tarkempi arviointi jo aiheesta neuvoteltaessa,
- vaatimuksia määriteltäessä sekä sovellusta suunniteltaessa
ja ohjelmoitaessa
- huomioiden tilaajan, jäsenten ja ohjaajien erilaiset taidot
ja kokemukset
- aihealueesta, kehitysvälineistä, projekti- ja ryhmätyöstä.
- Aiheeseen ja sovellukseen liittyvien riskien tarkempi
kartoittaminen.
- Heterogeenisen ryhmän muodostaminen huomioiden tarvittavat
erilaiset taidot,
- etenkin projektipäällikkyyteen ja hallintaan liittyen.
- Yleensä sovelluksen toteutus ei ongelma,
- suurimmat puutteet ja virheet tapahtuvat projektin ja sen
tulosten hallinnassa.
- Ohjaajien kiireiden vähentäminen syys- ja kevätlukukausien
projektien vaihtuessa.
Projektimaksu ja -sopimus
Maksu, julkisuus ja oikeudet
- Projektimaksu salauksen tason mukaan,
- julkinen 1000 euroa/opiskelija ja
- salainen projekti 2000 euroa/opiskelija,
- eli 4000 - 8000 euroa (+ALV).
- Julkisessa opiskelijoiden tulokset julkisia,
- salaisessa lähdekoodit, ohjelmat ja
niihin liittyvät dokumentit salaisia,
- aina vähintään projektin läpivientiin
liittyvät dokumentit julkisia.
- Julkistettavat tulokset tarkastaa tilaaja.
- Oikeuksien siirto tilaajalle.
- Maksun lisäksi tilaaja toimittaa tarvittaessa
ohjelmistokehitystyökalut,
- vaatii tilaajan edustajan sitoutumista.
- Projektisopimusmalli
http://www.mit.jyu.fi/
palvelut/sovellusprojektit/sopimus.html.
- Yleensä myös vaitiolosopimus.
- Ei voi luvata takuuta tai ylläpitoa.
Projektimaksun käyttö
- Lyhentämättöminä projektien kuluihin.
- Teknisten ohjaajien tuntipalkkiot,
- mikrojen ja ohjelmien hankinta,
- kirjojen ja muun materiaalin hankinta,
- matkakulut sekä
- projekteihin liittyvät kestitykset.
Lyhyet kuvaukset toteutetuista projekteista
http://www.mit.jyu.fi/palvelut/sovellusprojektit/.