================================================================================= Palautetta InSitu-kokeilusta Ohjelmointi-kurssilla kesällä 2000 ================================================================================= > > InSitu kokeilussa olleet voisivat heittää minulla tai > tähän ryhmään kommentteja? > > Itse myönnän syyllisyytenni huonoon valmistautumiseen, jonka > takia jouduin osan kysymyksitä kirjoittamaan paikan päällä > ja temppuilemaan sen jälkeen ohjelmassa olleen bugin kanssa. > Tämän takia esim. se s:n etsiminen piti loppupäästä > "tehdä itse" ja siinä olisi ollut arvokasta pohtimista > enemmän kuulijoille. > > Haluatteko samanlaisia tilaisuuksia lisää? > Kyllä ehdottomasti! > Miten kysymyksiä pitäisi kehitää? > Kysymyksiin saman tapaisia vaihtoehtoja, joissa todella joutuu pohtimaan sitä, miksi juuri kyseinen vaihtoehto on oikea ja muut eivät. > Oliko tahti liian hidas/nopea? > Aika sopivalta tuntui.. > Mitä vaan mieleen juolahtaa... Todella mukava luennoitsemistapa! Itse pysyy paremmin mukana luennossa, kun se ei ole vain passiivista kuuntelua vaan joutuu ajattelemaankin... Asiat jäävät paremmin mieleen, kun ensin pohtii kysymystä ja vaihtoehtoja. Ja uskaltaa vastata väärinkin, kun muut eivät sitä kuule... ja mieltä kohentavaa, kun ei ole ainoa väärin vastannut... > > Kiitoksia ================================================================================= Tätä lisää oppi paljon! Näinhän se Sokrateskin opetti, kysyi ja odotti vastausta... Ilman langatonta tekniikkaa tosin. Vieläkun olis ulkoilma aitiot, kuin Rooman kilpa-ajoissa. Eli huippu homma!!! ================================================================================= Paras opetus-oppimis menetelmä tähän mennessä! ================================================================================= Kiitokset hyvästä kertausluennosta. InSitu -systeemi on hyvä juttu! Tällaisia luentoja lisää. Mikä voisikaan olla kätevämpi tapa tutkia, voiko asiassa edetä vai pitääkö samaa asiaa vielä vääntää tukevammasta rautalangasta. Mielestäni systeemi on jossain mielessä vielä parempi kuin ns.keskusteleva luennointi, jossa keskusteluun osallistuu vain muutama osallistujista tai suuremmissa ryhmissä ei kukaan. Ja uskoisin jopa, että osallistuminen luennon kulkuun laitteen avulla madaltaa kuulijan kynnystä vastata/kysyä asioita ääneen. Mielestäni softassa tulisi olla joustava mahdollisuus tehdä uusia kysymyksiä "lennosta". Ehkä näin oli tarkoitus ollakin, mutta ei vaan vielä toiminut. Monivalinnat on tietty monivalintoja eivätkä mielestäni parhaita osaamisen mittareita, mutta käyvät mielestäni tässä riitävän hyvin asioiden tajuamisen tarkastamiseen. Mielestäni laitteisto voi olla todella verraton apuväline luennoijalle, joka on todella kiinnostunut siitä pysyykö yleisö jutussa mukana. Luennoijalta InSitu ehkä vaatii vähän enemmän, mutta uskoisin oppimisen olevan tehokasta. Toivottavasti törmään toistekin tällaisille luennoille... ================================================================================= Moi! InSitu oli pienistä ongelmista huolimatta erittäin onnistunut kokeilu, ehdottomasti lisää samanlaisia. Asiat mitä käsiteltiin olivat kyllä jo ennestään aika tuttuja joten olisi mielenkiintoista opiskella samaan tapaan jotain uutta asiaa. Sitten string luokasta: En ole onnistunut saamaan sitä toimimaan, kun jostain syystä se tallentuu aina .txt muodossa tai ei muuten onnistu. Olen myös yrittänyt kääntää sitä itse, mutta kääntäjä(Borland 4.52) antaa virheilmoitusen. Joten oliko mahdollista saada sitä liitetiedostona, niin voisin saada sen tallennettua sellaisenaan. Kaverilla on sama myös sama ongelma. ================================================================================= > > Kysymyksia pitaisi olla paljon. Esim. ne kysymykset jotka kysyit > > suullisesti olisi voitu kysya silla laitteella. > Voinut vai pitänyt? Siis vielä enemmän kysymyksiä laitteella? > Siis paljon enemman!! Sen pitaisi olla vaan siina sivussa ja niiden kysymyksien pitaisi olla tarpeeksi hyvia ettei luennoitsijan tarvitsisi ruveta selittamaan niita. ================================================================================= > Haluatteko samanlaisia tilaisuuksia lisää? > Kylla, vahintaan viikottain! > Miten kysymyksiä pitäisi kehitää? > Sita koko systeemia, etta se kysymysten kysely olisi siina vain sivussa sellainen opetukseen vaikuttava juttu. Kysymyksia pitaisi olla paljon. Esim. ne kysymykset jotka kysyit suullisesti olisi voitu kysya silla laitteella. Laitteessa on kylla hiukan puutteita. Esim. kun vastasi se jai vaan "Kysely paattyi" (tai jotain sinne pain) siina se voisi vaikka nayttaa ne prosentit! > Oliko tahti liian hidas/nopea? > liian hidas. moni asioista joista tanaan puhuttiin oli jo kayty lapi, oisit voinut vaikka puhua niista pointtereista etka sanoa etta "Kari opettaa" :) ================================================================================= Hei! Kiitos kiintoisasta Insitu-tuokiosta. Paatuneena humanistina en osannut shiftailla oikein, ja sekös kismitti. Koska joku muukin humanisti saattaa joskus NetPilotin kätöseensä poimia, niin juolahtipa mieleeni eräs ehdotus. Oikean näppäinyhdistelmän löytymistä saattaisi edesauttaa valitun näppäilyn tulostuminen näyttöön silloinkin, kun valinta ei ole laillisella välillä. Siis: valittava vastaus joukosta {1,...,5} jos painetaan ^ + 1 --> näytöllä "6 ei valittavissa, uusi vastaus: " tai muuta vastaavaa sepustusta Tällöin ei käy kuten minulle, eli arvelin joko näytön ohittavan shiftatut vastaukset tai shift-inputin lukemisen toimimattomaksi. ( Ainahan se vika on minussa, mutta en tietenkään sitä myönnä ;-) ) Loistava idea joka tapauksessa! ================================================================================= Olin InSitu -luennolla ja tässä pari kommenttia. Ensinnäkin, InSitu vaikuttaa mielenkiintoiselta. Sitä varmaankin voitaisiin tulevaisuudessa kokeilla esim. välikokeessa (vaikkapa välikoe 1. mielessä osana perinteisempiä tapoja), missä hyvinkin saataisiin oppisesta hieman erilaista ja täten monipuolisempaa infoa kuin tavallisemmassa tilanteessa. Tarkoitan tällä sitä, että sillä voisi kysyä hyvinkin nopeaan tahtiin (vaikkapa 20 sek. per kysymys aikaa vastata) perusasioita, sillä tietyt perusasiat täytyy aina hallita - vaikkapa unissaan. Kysymyksien tulee tällöin riittävän yksikäsitteisiä. Jos oppilas todella tietää, mistä on kysymys, niin vastauskin tulee nopeasti. Tällaisien uusien oppimismetodien käyttö on tarpeen, sillä esim. tenttejä (ja tavallisia välikokeitahan) aina vaivaa tietynasteinen asioiden "ulkolukua", ja asioita tunnetusti unohtuu tentin jälkeen varsin nopeasti. Mielestäni 30 sekuntia on turhan pitkä aika; jos asian tietää, niin kyllä oikean vastauksen täytyy tulla 20 sekunnissa tai vastaavaa. Viime perjantain Insu- luennolla kysymykset olivat paikoin liian monimielisiä, mikä pitkitti tietysti vastausta. Siis kysymyksien tulisi olla sellaisia, ettei niihin jää tulkinnan varaa. Minulle sopisi erittäin hyvin vaikkapa se, että osa tämän kevään loppusuorituksesta perustuisi InSituun, joka testaisi perusasioiden rutinoitunutta hallintaa (tai hallitsemattomuutta). Muita käyttötarkoituksia voisi olla esim. pistokokeet, joista annettaisiin vaikkapa jonkinverran porkkanaa niille, jotka ovat vaivautuneet luennoille. Tämähän onnistuisi varsin kivuttomasti InSitun avulla. Tämä myös nostaisi luennoilletulo motivaatiota. Lisäksi voisi ajatella, että 1. luentokerralla voitaisiin testata oppilaiden esitietoja ja näiden pohjalta sitten tarkentaa kenties, mitä asioita kannattaa painottaa tietyllä kurssilla. ================================================================================= Nopeuttaisi huomattavasti laitteen käyttöönottoa kun alussa käytäisiin koko porukalle numeronäppäinsysteemi läpi esimerkiksi Insitu kysymyksillä: Paina numero 5 Paina numero 6 Paina numero 0 Paina numero 9 =================================================================================