1         Jokelan koulun tilanteen kartoitus vanhempien näkökulmasta

1.1      Kokonaistilanne joulukuun alussa 2005

Jokelan koulussa ei ole vielä vuosi ongelmien alkamisen jälkeenkään yhtään käyttökunnossa olevaa kokonaista solua.  Mittauksia tiloista on otettu hajanaisesti.  Viimeisimmät mittaukset  25.11.  Uusimmat mittaukset saattavat vielä tuottaa korjaustarpeita kaikkiin koulun soluihin.

 

Jokelan koulun koulutoimikunta päätti kokouksessaan 24.11.2005 että Jyväskylän maalaiskunnan kunnan tekniseltä  osastolta pyydetään vastaus siitä, mitä korjaustoimenpiteitä suunnitellaan eri näytetulosmahdollisuuksien mukaan niin, että korjaustoimet voidaan aloittaa heti kun viimeisten mittausten näytetuloksen saapuvat.  Tavoitteena pitää olla että koulutoiminta voi alkaa Jokelan koululla jälleen vuoden 2006 tammikuun alussa.

 

Kuten liite osoittaa, on ratkaisevassa asemassa nimenomaan C-solun yläkerran onnistunut kunnostaminen tammikuun alkuun mennessä. 

1.2      Nykytilanne oppilaiden suhteen

1.2.1      Syksy 2005

·        Alla on tilojen tarpeesta käytetty merkintää OT2 (pienryhmä) ja OT3 (normaali opetustila)

·        2 eskariryhmää Palokan seurakuntakeskuksella (2xOT2)

·        2A ja 2B Vaajakummun koululla, (2xOT3)

·        3A ja 3B Konttisentiellä (oireita) (2xOT3)

·        4A, 4B ja 4C Konttisentiellä (oireita) (3xOT3)

·        3-6 pienryhmä Konttisentiellä (1xOT2)

·        6A Koskisen autokoulu (1xOT3)

·        loput 9. luokkaa (1A,1B,1C,5A,5B,5C,6B,6C,6D = 9xOT3)) Jokelassa C-solussa ja liikuntasalissa, paljon oireita

·        luokkia yhteensä: 17+1+2 eskaria (17xOT3 + 3xOT2)

1.2.2      Marraskuun loppu 2005

·        1A, 1B ja 1C siirretty 4:ään huoneeseen Nisulankulmaan. (välttävät tilat)

·        6C ja 6D siirretty 6:een huoneeseen Nisulankulmaan (OP, ahtaat tilat).

·        Nisulankulmassa oleville ruokailu Jokelassa   (remontti???)  

·        5A, 5B ja 5C Passelin tiloihin (ei hyvät opetustilat)

·        6B jatkaa opettajan huoneen tiloissa Jokelassa (remontti???)

·        Konttisentiellä oireillaan edelleen (ehkä hieman vähemmän kuin alkusyksystä)

1.3      Nykytilanne rakennuksen suhteen

1.3.1      Mittaukset

·        18.11 mennessä vielä tutkimattomia tiloja

·        remontin alla C-solun alakerta, remontin jälkeen mahdollisuus saada 4 luokkaa

·        C-solun  yläkerran käytävällä ja tilassa 104 rajanarvon ylittäviä tuloksia

·        A/B-solun käytävällä sädesientä (pääoven aulassa)

1.3.2      Uudet mittaukset viikolla 47

·        Mittauksia B-solun käytävältä, teknisen käsityön tiloista, liikuntasalista

·        1. krs mittaamattomat tilat

·        viimeiset mittaukset otettu 25.11

·        tulokset viikolla 50-51

·        tällöin otettu erilaisia näytteitä miltei joka tilasta

1.3.3      Korjauksen alla

·        A-solu yläkerta

·        A-solu ei kuivanut kostean syksyn takia, tavoite 85 %

·        B-solu yläkerta (valmistuu vuoden loppuun mennessä)

·        C-solun alakerta (valmistuu vuoden loppuun)

·        pääoven edessä oleva aula (aloitettu 23.11)

·        C-solun yläkerrassa aloitettu käytävän ja yhden luokan korjaus

1.3.4      Korjattavaa

·        C-solun 2 siirrettävää väliseinää aiheuttavat hajuhaittoja ja nämä on poistettava ja korvattava uusilla kiinteillä seinillä

·        mahdollisesti sama B-solussa yhden seinän osalta

·        suuri osa koulun tarvikkeista siirretty alakerran varastoon josta on myöhemmissä mittauksissa löytynet merkittäviä määriä homekasvustoa.  Tarvikkeet tuhottava tai desinfioitava.

1.4      Lähitulevaisuuden tavoitteet

Tarkoitus on saada käyttöön terve koulu tammikuun alkuun. 

1.4.1      Paras mahdollisuus

·        uusista mittauksista ei löydy ongelmia

·        C-solun yläkerta korjataan niiltä osin jotka jo vialliseksi tiedetään

·        A-solu ehtii kuivua,  jos ei, vaihdetaan pinnoitemateriaalia

·        B-solu kunnossa

·        A/B solun käytävä korjataan

·        Luokkahuoneita saadaan käyttöön seuraavasti:

·        A-solu: 3xOT3 + 4xOT2 tai 4xOT3 + 2xOT2,

·        B-solu 5xOT3  + kieliluokka (OT3)

·        C-solu yläkerta. 7xOT3 + kieliluokka (OT2)

·        C-solu alakerta 4xOT3

·        teknisen työn tila

·        hätätilassa opettajainhuone (OT3)

·        yhteensä 20xOT3 + 5xOT2 (+opettajainhuone OT3)

·        kaikki luokat pääsevät takaisin kouluun, kuljetukset loppuvat => kunta säästää (jo pelkät kuljetukset 1.2.2005-31.12.2005 yhteensä 42 000 e)

1.4.2      C-solusta löytyy paljon korjattavaa

·        jos yläkertaa korjataan, ei alakertaakaan voi käyttää => luokkahuoneita käytössä 10xOT3 + 4xOT2

·        pitää jatkaa suurin piirtein syksyn 2005 väistötiloilla

 

·        paha vaihtoehto, joukkokuljetukset jatkuvat, kallista => panostettava merkittävästi siihen että C-solu saadaan kuntoon.

·        korjattavissa hiihtolomaan mennessä (???)

1.4.3      B-solusta korjattavaa

·        montako korjaamatonta tilaa on B-solussa, jos eristetään vain ongelmapaikat, leviääkö home yms. eristetyistä tiloista korjattuihin.  Entä ilman koko solussa?

·        vaikea eristää, voidaan tehdä, korjataanko keväällä 2006 vai kesällä 2006

·        tiloja olisi käytössä 15xOT3 + 5xOT2 => pari väistötilaa tulee jättää, esim. autokoulu ja eskarit => selvitään ilman kuljetuksia

1.4.4      A-solu ei kuiva tai löytyy lisää korjattavaa

·        helppo eristää

·        vaihdetaan tavoiteltava pinnoite, silloin nykyinen kosteusarvo on riittävä

·        jos löytyy uusia tuloksia, sulkua jatketaan, voidaan korjata koulutyön ohessa.

·        ilman A-solua tiloja käytössä: 18xOT3 + 1xOT2 => väistöä tulee jatkaa esim. eskareiden osalta => selvitään ilman kuljetuksia

·        A-solu saataneen kuntoon kaikissa tapauksissa tammikuun aikana (???)

1.4.5      A+B ongelmia

·        käyttöön jäisi tiloja: 12xOT3 + 1xOT2

·        syksyn 2005 väistöt jatkuisivat, pahimmat Konttisentien luokat saataisiin pois => kuljetukset kuitenkin jatkuisivat

·        tilanne paranisi tammikuun loppuun mennessä

1.4.6      B+C ongelmia

·        tiloja jäisi 4xOT3 + 4xOT2, oikeastaan vain A-solu, sillä B:n korjauksessa yläkertaan meno vaikea eristää

·        syksyn 2005 väistöt eivät olisi riittäviä, ainoastaan huonompi Nisulankulman osa saataisiin takaisin

1.4.7      A+C ongelmia

·        tiloja jäisi 7xOT3

·        syksyn 2005 väistöt eivät riittäviä => käytännössä sama kuin B+C

1.4.8      A+B+C ongelmia

·        marraskuun lopun 2005 tilanne

·        marraskuun 2005 väistöjen jatkuttava

·        kuinka kauan, uudet väistötilat eivät ole hyviä?

1.5      Kysymyksiä

·        milloin korjataan ruokala, ehtiikö joululoman aikana (???)

·        mitä tehdään hometiloissa oleille kalusteille

·        miten desinfioidaan korjatut tilat ja erityisesti niiden huokoiset rakenteen levinneiden homeitiöiden osalta

 

1.6      Korjattavaksi jää kesälle 2006

·        liikuntasali

·        pallovarastot, suljettava ilmatiiviisti jotta liikuntasalia voidaan käyttää

·        teknisten käsitöiden tilat jos niistä löytyy vikoja, koulunkäynti mahdollista (tosin ei kivaa) ilman teknisten töiden luokkaa (voiko korjata koulutyön aikana, eristys)

 

1.7      Yhteenveto korjaustarpeista

·        koulu on väistänyt, nyt on tilapalvelun ja urakoitsijan tultava avuksi!

·        koulutoiminnan sujuvuuden, viihtyvyyden, kunnan säästöjen yms. takia avainasemassa on nyt C-solu ja erityisesti sen yläkerta. 

·        Kunnan ja urakoitsijan on tehtävä vaihtoehtoiset suunnitelmat eri korjaustoimenpiteille ja niiden välittömälle aloittamiselle heti jos korjaustarvetta uusien näytteiden valossa ilmenee

·        korjaustoimenpiteillä pitää olla selkeä tavoiteaikataulu kaikissa yllämainituissa ”ongelmavaihtoehdoissa” (A, B, C, A+B, A+C, B+C)

·        C-solussa oltava valmiina aloittamaan mahdollisten uusien mittaustulosten takia tehtävät korjaustoimet. Tällä varmistetaan mahdollisuus C-solun käyttöön vaikka eristämällä huonot tilat kesäksi 2006 saakka.

·        urakoitsijan otettava lisätyövoimaa käyttöön jotta väistöaika lyhenisi

·        jos korjaustöitä tehdään koulutyön aikana, olisi meteliä ja pölyä tuottavat toimenpiteet ajoitettava kouluajan ulkopuolelle.  Koulu voisi tässä auttaa lyhentämällä tiettyinä päivinä koulupäivää tai ajoittamalla iltapäivälle liikuntaa.  Hiontaan yms. voisi tehdä myös viikonloppuna

·        ilmastointi pidettävä täydellä teholla koulutyön ulkopuolellakin => ongelmatilojen ilma ehtii puhdistua kun tilat ovat tyhjinä

 

2         Kohti parempaa tulevaisuutta

2.1      Ongelmien välttäminen

·        riittävä rakennusvalvonta

·        sopimuksessa enemmän vastuuta urakoitsijoille, takuu

·        ei tuntemattomia materiaaleja

·        yksinkertaisempi arkkitehtuuri

·        korkeammat laatuvaatimukset

·        sisäilman työryhmän on toimittava tehokkaammin ja oltava yhteistyössä muiden hallinnonalojen kanssa

·        hallinnonalojen muutenkin parempi yhteistyö

2.2      Ongelman havaitseminen ajoissa

·        tiedossa on että yksityislääkärit olivat jo noin kahden vuoden jälkeen alkaneet ihmetellä että Jokelan koulusta tulee keskimäärin enemmän tapauksia.

·        tarvitaan järjestelmä johon tilastoinnin ja hälytyksen takia kaikki lääkärit voivat syöttää oireita ja niihin liittyviä tekijöitä.  Näin voidaan kuntien/koulujen tarkkuudella  saada ajoissa tietoa jos jossakin yksikössä rupeaa olemaan normaalia enemmän hälytyttäviä tapauksia Nykyisellä järjestelmällä edes kuntayhtymän omat järjestelmät  eivät hälyytä.

 

2.3      Kriisinhallinta

·        perustettava nopeasti projektiorganisaatio

·        nopeampi päätöksenteko

·        projektiorganisaation johtajalla vastuu ja valta hoitaa ongelma kuntoon kokonaistaloudellisesti edullisimmalla tavalla

·        ei saa olla hallinnonalojen keskeistä ”kissanhännänvetoa”, katsottava kokonaistaloutta, ei tietyn yksikön taloutta.  Kustannuksiin arvioitava myös muille aiheutuvat haitat, esim. koulujen väistötilojen tapauksissa vanhemmille ja oppilaille aiheutuvat välittömät ja välilliset kustannukset.