Ohjelmointi++ 2002/ 24.1

Pääteohjaus 1 ja puoli



Kirjoita kaikki seuraavat tehtävät BC-editorilla tai Builderillä omaan hakemistoosi (esim. c:\MyTemp\ohj\kayttajatunnus), EI suoraan korpulle eikä verkkolevylle! Ohjelmat käynnistyvät komentoriviltä komennoilla:
BC 3.1:           bc
C++ Builder 5.0:  cb

Harjoitustyö ja WWW

Tarkoitus on harjoitella harjoitustyön laittamista verkkoon.

    Avaa komentoikkuna

    Kirjoita avaa vesal (korvaa vesal omalla käyttäjätunnuksellasi) tai kirjoita avaa vesal ohj www.cc.jyu.fi jos haluat käyttää www.cc.jyu.fi-konetta.

    Kirjoita mallin
    http://www.mit.jyu.fi/~vesal/kurssit/ohjelmointi2002/htnaytto.html
    
    mukainen "pienin" files.txt (Voit käyttää myös DemoWWW-ohjelmaa, kun poistat sieltä rivin Demo?)

    Kopioi tietysti oma harjoitustyösi hakemistoon

    Kirjoita komentoikkunassa avaa c (tai avaa f ja anna salasanasi jos käytätä www.cc.jyu.fi)

    Katso kuinka harjoitustyösi näkyy www:ssä:
    http://www.it.jyu.fi/users/vesal/ohj
    tai
    http://www.cc.jyu.fi/~vesal/ohj
    

    Jatkossa lisää rivejä tiedostoon files.txt tarpeen mukaan.

    Tuhoa kaikki hakemistostasi ja kirjoita avaa g ja kaiken pitäisi tulla takaisin hakemistoosi

    Lue myös huolella työkirjan luku: "Työskentely mikroilla".

Hiiri/näppis

Aja Windowsissa ohjelma (siirry ensin ko. hakemistoon ja aja ohjelma sieltä)
n:\kurssit\winohj\htyot\h93\valikko.exe.
Harjoittele ensin muutama testi sekä näppäimistöltä (painat vain isolla kirjaimella merkittyjä kirjaimia) ja hiirellä. Aja sitten kaksi "virallista" testiä kummallakin tavalla:

Hiiri. _____________ ________________

Näppis _____________ ________________


Kopiointi

Tarkoitus on harjoitella editorin sujuvaa käyttöä ilman hiirtä!

    Editorin käyttöohjeita voit lukea tarvittaessa työkirjan kohdasta Lohkojen käsittely (mutta älä nyt vielä tee siellä olevia tehtäviä!).

    Rivi kopioidaan ilman hiirtä seuraavasti:
    Maalataan rivi
      1) [Home] => rivin alkuun
      2) [Shift] pohjaa ja pidetään
      3) [Nuoli alas]
      4) [Shift] ylös
    Kopioidaan maalattu alue leikepöydälle
      [Ctrl-Ins] tai [Ctrl-C] editorista riippuen
    Liimataan lohko
      [Shift-Ins] tai [Ctrl-V] editorista riippuen 
    


    Kirjoita mitkä kaikki tavat sinulla on laittaa merkitty lohko leikepöydälle (Copy):
    1. _________________________
    2. _________________________
    3. _________________________
    4. _________________________

    Perustele miksi lohko merkitään rivin alusta seuraavan rivin alkuun? Kirjoita oppimaasi tietoa käyttäen seuraava tiedosto (eihiiri.txt):
    En enää tarvitse hiirtä.
    En enää tarvitse hiirtä.
    En enää tarvitse hiirtä.
    En enää tarvitse hiirtä.
    En enää tarvitse hiirtä.
    En enää tarvitse hiirtä.
    

    Mieti ensin tarkkaan miten saisit seuraavan tekstin mahdollisimman vähällä kirjoittamisella:
    000 En enää turhaan kirjoita!
    001 En enää turhaan kirjoita!
    002 En enää turhaan kirjoita!
    003 En enää turhaan kirjoita!
    004 En enää turhaan kirjoita!
    005 En enää turhaan kirjoita!
    006 En enää turhaan kirjoita!
    007 En enää turhaan kirjoita!
    008 En enää turhaan kirjoita!
    009 En enää turhaan kirjoita!
    010 En enää turhaan kirjoita!
    011 En enää turhaan kirjoita!
    012 En enää turhaan kirjoita!
    013 En enää turhaan kirjoita!
    014 En enää turhaan kirjoita!
    015 En enää turhaan kirjoita!
    016 En enää turhaan kirjoita!
    017 En enää turhaan kirjoita!
    018 En enää turhaan kirjoita!
    019 En enää turhaan kirjoita!
    020 En enää turhaan kirjoita!
    021 En enää turhaan kirjoita!
    ...
    099 En enää turhaan kirjoita!
    
    Ehdotus: Kirjoita ensin 1. rivi ja kopioi sitä 10 kertaa. Muuta sitten päällekirjoitustilassa numerot 1-9 paikalleen. Kopioi tätä 10 rivin joukkoa 10 kertaa ja käytä sopivasti etsi-korvaa toimintoa korvaamaan ensin toisesta 10:n joukosta 00->01, sitten seuraavasta 00->02 jne...

Erikoismerkit

    Kirjoita seuraava rivi:
    [] {} !  ^ | ~ 
    

    Kokeile minkä kaikkien kirjaimien päälle voi laittaa minkäkin "aksenttimerkin" (esim. n-mato, aksentoitu a jne...)


Konekirjoitusnopeus

Kokeile paljonko saat pisteitä pelistä (kopioi hakemisto omaan hakemistoosi, jotta ohjelma voi kirjoittaa, tuhoa kokeilun jälkeen)
N:\kurssit\winohj\htyot\h97\wordis\plauta.exe

Konekirjoitusta voit opetella mm:
N:\kurssit\winohj\htyot\h97\wintyper\wintyperp.exe

C++-kieli

Jos käytät Builderiä (suosittelen), niin ohjeita projektin tekoon Builderillä löydät etusuku.cpp-tiedostosta sekä muita vinkkejä Builderin käytöstä sivuilta http://www.it.jyu.fi/users/minurmin/ohj/builder.html.

    Kirjoita ja kokeile monisteen tehtäviä 7.48, 7.49 ja 7.50

    Kopioi itsellesi tiedosto
    n:\kurssit\cpp\kerho\paamenu.0\kerho.cpp
    
    Kokeile ajaa ohjelma.

    Tee malliohjelmasta oman ohjelmasi menu seuraavasti:
    
    1. Poista malliohjelmasta kaikki cout <<-rivit
    2. Ota yhteen editorin ikkuaan oman ohjelmasi suunnitelma.
    3. Merkitse suunnitelmasta päämenu lohkoksi.
    4. Laita lohko leikekirjaan.
    5. Siirry malliohjelmaan (siihen ikkunaan josta poistit cout:it)
    6. Laita leikekirjan sisältö poistamiesi rivien tilalle.
    7. Kirjoita rivin alkuun cout <<"
    8. Kopioi kirjoittamasi osa (2 välilyöntiä ja cout <<") leikekirjaan.
    9. Kopioi leikekirjan sisältö kunkin rivin alkuun.
    10. Mene menun 1. riville ja kirjoita sen loppuun " << endl;
    11. Kopioi tämä leikekirjaan.
    12. Kopioi leikekirjaa kunkin rivin loppuun.
    13. Korjaa vielä "Kerhossa on .. jäsentä" -riviä vastaava rivi kuntoon.
    14. Kokeile toimiiko ohjelma.