HANKKEEN TOIMENPITEET, TULOKSET JA
PROJEKTIRYHMÄ
TIEDEKUNTIEN
INNOFOORUMEISTA
21.2. -
10.10.2007
YHTEENVETO
ESIPUHE
Innokehä- hankkeen tavoitteena on
edistää yliopiston tutkimusten tulosten ja innovaatioiden hyödyntämistä.
Yliopistoissa on vasta viime aikoina kiinnitetty huomiota tutkimustuloksien
tehokkaaseen hyödyntämiseen, jolloin vakiintuneita tukiverkostoja
tutkimustulosten kaupallistamiseen ei ole ehtinyt syntyä. Toisaalta
yliopistossa tehtävä tutkimus on usein jäänyt yrityksille tuntemattomaksi, eikä
yliopisto puolestaan ole ollut selvillä yrityksen tarpeista. Vuorovaikutusta
näiden toimijoiden välillä tulisi siis lisätä. Tätä tarkoitusta varten
perustettiin Innofoorumi, joka toimi yritysten ja yliopiston välisenä
keskustelufoorumina. Innofoorumissa esittäytyivät Jyväskylän yliopiston
informaatioteknologian, taloustieteiden, yhteiskuntatieteellisen, humanistisen,
matemaattis-luonnontieteellisen, liikunta- ja terveystieteiden ja
kasvatustieteiden tiedekunnat. Tiedekunnat esittelivät foorumeissa toimintaansa
ja meneillään olevia tutkimuksiaan. Ensimmäinen Innofoorumi pidettiin
helmikuussa 2007, jonka jälkeen foorumeita oli kerran kuussa lukuun ottamatta
heinäkuuta. Innofoorumi järjestettiin yhteensä seitsemän kertaa.
Innofoorumien tärkeimpänä antina
oli ajankohtaisen tiedon saaminen tiedekuntien toiminnasta ja tutkimuksista.
Yritysten ja yliopiston vuoropuhelun sijaan foorumien painopiste olikin
laitosten esittelyssä, vaikka muutamia hedelmällisiä keskusteluja toimijoiden
välillä käytiinkin. Tulevaisuudessa foorumit voisivat olla enemmän
toimialakohtaisia ja yliopiston tiedekuntarajat ylittäviä. Yliopistossa tulisi
olla myös yhdyshenkilö, jonka kautta saisi alakohtaista tietoa yliopiston
tarjonnasta.
Innofoorumeissa tuli monesti
esille se, että tutkijat eivät ole tottuneet ajattelemaan tutkimuksiaan
kaupallisessa mielessä. Tieteen tekemisen yhdistäminen voiton tavoittelemiseen
tuntuikin monesta tutkijasta vieraalta, jopa vastenmieliseltä, ajatukselta.
Tutkija ei siis itse aina ole paras mahdollinen tutkimuksensa markkinoija.
Ehkäpä yliopistossa voisi olla kaupallisen alan asiantuntijoita, jotka
hoitaisivat yhteistyössä tutkijoiden kanssa tutkimusten markkinoinnin ja
kaupallistamisen.
Vastavuoroisuuden periaate takaa
onnistuneen ja pitkäkestoisen yhteistyön yliopiston ja yritysten välillä.
Vastavuoroisuus toteutuu, kun molemmat osapuolet kokevat yhteistyön antoisaksi
ja omaa toimintaa hyödyntäväksi. Molempien osapuolten kuuleminen ja yhteiset
kehittämispalaverit ovat näin ollen ensiarvoisen tärkeitä tulosten
saavuttamisessa.
1. INNOFOORUMI I:
Informaatioteknologian tiedekunta
Aika: ke 21.2.2007, klo 12-14
Paikka: Jyväskylän yliopisto, Agora,
Lea Pulkkisen Sali
1.1 Ohjelma
•
Jyväskylän yliopisto Informaatioteknologian tiedekunta esittäytyy
o
Dekaani, prof. Jukka Heikkilä
• IT
tiedekunnan tutkimushankkeita ja niiden tuloksien hyödyntämisiä
o
prof.
Pertti Saariluoma, kognitiotieteet ja käytettävyystutkimus
o
varajohtaja Tapani Kella, TITU
o
proj.pääll. Niina Hämäläinen, TITU, AISA-projekti
• Muita
yliopiston esimerkkitapauksia tutkimusten hyödyntämisestä
o
proj.pääll. Esa Kannisto, INNOKEHÄ ja OPT-LOG-hanke
§
Keskustelua tutkimuksesta ja innovaatioista
1.2
Tapahtuman kuvaus
Informaatioteknologian tiedekunnan
dekaani, prof. Jukka Heikkilä toivotti tervetulleeksi osallistujat ja totesi,
että tutkimustulosten kehittyminen yritysideoiksi on liian vähäistä. On
kehiteltävä uusia ratkaisuja tehostaa tutkimustulosten hyödyntämistä. Lisäksi on
kiinnitettävä huomiota siihen, miten tutkimustieto saadaan entistä nopeammin
yritysten käyttöön. Näihin ongelmiin InnoKehä- hanke pyrkii löytämään
vastauksia. InnoKehä- hanke paneutuu myös tekijänoikeuskysymysten pohdintaan.
Foorumissa pohdittiin syitä
siihen, miksi suomalaiset nuoret ovat haluttomia ryhtymään yrittäjiksi.
Yliopiston rooli nähtiin ratkaisevaksi tekijäksi kannustettaessa nuoria
yrittäjyyden maailmaan. Yliopiston on luotava ympäristö, jossa yrittäjyydelle on
tilaa ja jossa yrittäjyys näyttäytyy opiskelijoille varteenotettavana
vaihtoehtona. Professori Pertti Saariluoma totesi, ettei yliopisto voi toimia
pelkästään laukaisualustana yrittäjyyteen, vaan tavoitteena on nimenomaan
vuorovaikutteinen toimiminen, jossa yliopisto ja yritykset tekevät yhteistyötä
keskenään.
Jyväskylän yliopiston
innovaatioasiamies Antti Aarnio korosti eroa käsitteiden keksintö ja innovaatio
välillä. Yliopistossa voi syntyä keksintöjä, mutta niiden kehittyminen
innovaatioiksi vaatii yhteistyötä yritysten kanssa. Yritykset tuntevat markkinat
ja asiakkaiden tarpeet, joiden selvittäminen on innovaatioiden synnyssä
oleellista. Poikkitieteellisyyttä tulee Aarnion mukaan lisätä yliopistoissa,
sillä se on osoittautunut tehokkaaksi välineeksi innovaatioiden syntymisessä.
Aarnion mukaan oleellista yliopiston toiminnassa ei ole patenttisalkun
kasvattaminen, vaan tärkeää on löytää oikeat yhteistyökumppanit yritysmaailmasta
heti tutkimustyön alkuvaiheessa. Innovaatioihin liittyvänä ongelmana Aarnio
mainitsi tuotekehityksen päällekkäisyyden.
Prof. Pertti Saariluoma esitteli
käyttäjäpsykologian ja käytettävyyslaboratorion keskeisiä suuntaviivoja.
Innovaatiosykliä voidaan tarkastella Saariluoman mukaan neljän eri toiminnon
kautta, perustiede – soveltava tutkimus – tuotekehitys – ongelman asettelu,
jotka muodostavat yhdessä kehämäisen kokonaisuuden, jossa jokaisella osalla on
vaikutuksensa muiden osien toimintaan. Agora Centerin Käytech- projekti on
esimerkki ongelmalähtöisestä tutkimustyöstä. Tutkijat työskentelevät yhdessä
yrityksen kanssa löytääkseen ratkaisun yrityksen olemassa olevaan ongelmaan.
Foorumissa todettiin, että
tiedonsiirto yliopistolta ulkomaailmaan usein epäonnistuu. Tutkimustuloksien
kääntäminen ”kansankielelle” nähtiin puutteelliseksi. Saariluoman mukaan
koulutuksen myötä syntynyttä tietoa on mahdotonta siirtää sellaisenaan jonkin
toisen tahon käyttöön. Oleellista on hänen mukaansa keskittyä ongelmien
ratkaisemiseen yhdessä, jolloin kertynyt tieto voidaan valjastaa oikeassa
kohdassa käytäntöön.
Tietotekniikan tutkimusinstituutin
(TITU) varajohtaja Tapani Kella esitteli instituutin toimintaa. TITUn
tavoitteena on olla tieteellisen tutkimuksen ja yrityselämän innovatiivinen
kohtauspaikka. TITU toimii tilausprojektien kautta, jolloin tutkimustulokset
siirtyvät suoraan yritysten hyödynnettäviksi. Projektipäällikkö Niina Hämäläinen
kertoi tarkemmin instituutin AISA- projektista.
Projektipäällikkö Esa Kannisto
esitteli seuraavaksi InnoKehä- hanketta. Hankkeen tarkoituksena on selvittää
kolmen eri case-tapauksen kautta tutkimustulosten hyödyntämispolkuja, jotka
toimisivat jatkossa reittikarttoina yliopiston ja yritysten välisissä
yhteistyöprojekteissa. Hankeen myötä kehitetään myös wikipedia- tyyppinen
kommunikaatioympäristö tutkijoille.
Seuraavaksi Esa Kannisto esitteli
OPT-LOG- tutkimuksesta, joka on keskittynyt logistiikkaliiketoimintojen
tehostamiseen. Tulokset ovat olleet lupaavia: huomattavia säästöjä on saatu
aikaiseksi yritysten ja julkisten palveluiden mm. kuljetuksien optimaalisessa
suunnitellussa.
Lopuksi prof. Jukka Pellinen
taloustieteiden tiedekunnasta toivotti vieraat tervetulleiksi seuraavaan
Innofooruumiin, 21.3. 2007
2. INNOFOORUMI II: Taloustieteiden
tiedekunta
Aika: ke 21.3.2007, klo 12-14.15
Paikka: Jyväskylän yliopisto, AGORA,
Lea Pulkkisen Sali
2.1 Ohjelma
•
Jyväskylän yliopiston Taloustieteiden tiedekunta
esittäytyy
o
Taloustieteet innovaatiotoiminnan tukena, varadekaani, prof. Jukka Pellinen
• Taloustieteiden tiedekunnan
hankkeita ja tutkimustuloksien hyödyntämisiä
o
Sisäinen yrittäjyys: innovatiivisuuden, laadun, tuottavuuden ja työnilon
perusta, professori Matti Koiranen
o
Johtajasta tohtoriksi, professori Tuomo Takala
o
MReal-case ja Akateemisen osaamisen kaupallistaminen -opintojakso, professori
Hannu Niittykangas
o
Teknologialiiketoiminta koulutus- ja tutkimusohjelma, professori Marko Seppä
o
Asiantuntijasta esimieheksi vai päinvastoin? Esimerkkinä naisten uraohjauksen
kehittäminen tutkimuksen avulla, professori Anna-Maija Lämsä
o
ICT
palvelujen kehittäminen tarinoiden voimalla, tri Juha Munnukka
o
Kansainvälisen liiketoiminnan ohjausjärjestelmät, professori Jukka Pellinen
2.2
Tapahtuman kuvaus
Taloustieteiden varadekaani, prof.
Jukka Pellinen toivotti taloustieteiden tiedekunnan puolesta vieraat
tervetulleiksi. Pellinen esitti alkuun ajatuksen, jonka mukaan perinteinen
käsitys yliopistojen merkityksestä uusien yritysten synnyssä (perustutkimus,
soveltava tutkimus, teknologiakeksintöön perustuva yrittäjyys) voitaisiin
korvata asiakkaiden tarpeisiin pohjautuvalla soveltavalla tutkimuksella. Näiden
kahden näkemyksen risteyttäminen ja yhteensovittaminen nähtiin parhaimmaksi
vaihtoehdoksi. Pellisen mukaan taloustieteiden tiedekunta toimii
innovaatiotoiminnan tukena parhaiten yrityksen perustamisvaiheessa.
Professori Tuomo Takala esitteli
johtajasta tohtoriksi - ohjelmaa, jossa pitkään työelämässä olleet valmistelevat
työnsä ohessa väitöskirjaa. Oma osaaminen ja kokemus halutaan hyödyntää,
väitöskirjan aiheet perustuvatkin usein henkilön omaan työhistoriaan. Ohjelmassa
on mukana ihmisiä eri aloilta, joka Takalan mukaan on osoittautunut
hedelmälliseksi lähtökohdaksi.
Professori Hannu Niittykangas
esitteli Akateemisen osaamisen kaupallistaminen – opintojaksoa, joka pyrkii
löytämään keinoja yliopiston kolmen tehtävän (tutkimus, opetus,
yhteiskunnallinen vaikuttaminen) yhteensovittamiseen. Yhtenä ratkaisuna
Niittykangas näkee tutkivan oppimisen, joka perustuu yhdessä oppimiseen,
tekemällä oppimiseen ja oppimisen soveltamiseen.
Professori Marko Sepän puheenvuoro
koski teknologialiiketoiminnan koulutus- ja tutkimusohjelmaa. Ohjelma yhdistää
teknologia- ja liiketoimintaosaamisen niin, että se tukee yliopistosta
valmistuvien liiketoimintaosaamista ja yrittäjyyttä.
Professori Anna- Maija Lämsä
esitelmöi tutkimuksesta, joka koskee naisten uraohjauksen kehittämistä. Oikean
ihmisen löytäminen oikeaan tehtävään ja oikeaan aikaan on haaste, jossa
menestyminen tuottaa hyötyä niin yksilölle kuin itse yritykselle. Seminaarissa
tuli esille suomalaisen työkulttuurin epäkohta, jossa henkilökohtainen
menestyminen palkitaan usein ylennyksellä esim. esimiestehtäviin. Tällöin
henkilö vie oman osaamisen mukanaan, mutta työtehtävien muuttuessa ei voi
osaamistaan enää hyödyntää uudessa asemassaan.
Seminaarin lopuksi kuultiin vielä
Marko Järvenpään ja tri Juha Munnukan esitelmät. Marko Järvenpää puhui
kansainvälisen liiketoiminnan ohjausjärjestelmistä. Liiketoiminnan haasteena on
Järvenpään mukaan siirtyminen globaalista liiketoiminnasta transnationaaliin
toimintaan. Munnukan esitelmä oli aiheeltaan ICT- palvelujen kehittäminen
tarinoiden voimalla. Hankkeessa yhdistyvät kolmen tieteen, markkinoinnin,
johtamisen ja kognitiotieteen, osaaminen.
3. INNOFOORUMI III:
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Aika: ke 18.4.2007, klo 12-14
Paikka: Jyväskylän yliopisto, Agora,
Lea Pulkkisen Sali
3.1 Ohjelma
•
Jyväskylän yliopiston Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
esittäytyy
o
Dekaani, prof. Jarl Wahlström
•
Yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan tutkimushankkeita
ja niiden tuloksien hyödyntämisiä
o
Oppiminen ja motivaatio, psykologian huippututkimusyksikkö, prof. Jari-Erik
Nurmi
o
Valta ja vallan tutkiminen,
prof. Risto Heiskala
o
Muuttuva työn aika ja
paikka, tri Timo Anttila
o
Kulttuuripolitiikan
tutkimus, YTM, FM Niina Simanainen
3.2
Tapahtuman kuvaus
Jyväskylän yliopiston
yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan dekaani, professori Jarl Wahlström esitteli
yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan toimintaa. Puheenvuoron sai professori Jan-
Erik Nurmi, joka esitteli psykologian oppiminen ja
motivaatio-huippututkimusyksikön toimintaa. Nurmi totesi, että tutkimuksessa
päätavoite on tehdä hyvää tiedettä ja hyvän tieteen ohessa syntyy joskus myös
innovaatioita. ”Sattuman osuus on suuri innovaatioiden synnyssä”, lisäsi Nurmi.
Nurmi puhui huippututkimusyksikön kehittelemistä oppimispeleistä, joiden
tarkoitus ei ole tuottaa taloudellista voittoa, vaan tarjota kaikille
halukkaille mahdollisuuden kehittää omaa oppimistaan. Yliopiston
innovaatioasiamies Antti Aarnio totesi, että huipputuote tai –tulos ei
välttämättä vielä tarkoita, että tuote/palvelu menestyisi markkinoilla. Huomiota
tulisi kiinnittää tuotteistamiseen, siihen, että tuote/palvelu olisi helppo
myydä ja ostaa. Nurmen mukaan huippututkimusyksikkö ei halua keskittyä
kaupallistamiseen, vaan sen tarkoitus on pitäytyä pitkäjänteisessä toiminnassa.
Professori Risto Heiskala puhui
vallasta ja vallan tutkimisesta. Heiskala korosti, että ihminen pystyy toimimaan
kaikkialla, jos toiminnan esteet otetaan pois. Innovaatioihin liitettynä tämä
tarkoittaa sitä, että innovaatioita voi syntyä kaikkialla, kaikissa
ihmisryhmissä.
Tri Timo Anttila toi esille työn ja
vapaa-ajan käsitteiden hämärtymisen. Aika on pirstaloitunut niin, että ihminen
tekee monta asiaa yhtäaikaisesti, päällekkäin, eikä selkeää eroa työn ja
vapaa-ajan välillä enää ole. Tämä kaikki on johtanut kiireen kokemukseen.
Anttila totesikin, että ajan puutteesta on tulossa uusi sosiaalinen ongelma.
YTM, FM Niina Simanainen edusti
kulttuuripolitiikan tutkimusta.
4. INNOFOORUMI IV: Humanistinen
tiedekunta
Aika: ke 16.5.2007, klo 12-14
Paikka: Jyväskylän yliopisto,
Agora, Lea Pulkkisen Sali
4.1 Ohjelma
Jyväskylän
yliopiston humanistinen tiedekunta esittäytyy
o
Dekaani Maarit Valo
• Humanistisen
tiedekunnan tutkimushankkeita ja niiden tuloksien
hyödyntämisiä
·
·
Taide, kulttuuri ja ihminen human(istisessa) teknologiassa, Varadekaani,
professori Heikki Hanka
·
Kielen työkaluja, professori Maisa Martin
·
Hyötyä menneestä – nykyisyys, tulevaisuus ja historian tutkimus, professori Jari
Ojala
·
Miten musiikki liikuttaa meitä? Katsaus musiikin soveltavaan tutkimukseen,
professori Tuomas Eerola
·
Viestintätieteet ja teknologiavälitteinen viestintä, professori Pertti Hurme
·
Keskustelua tutkimuksesta ja
tutkimuksen hyödyntämisestä
§
Keskustelua tutkimuksesta ja innovaatioista
4.2
Tapahtuman kuvaus
Seminaarin aloitti humanistisen
tiedekunnan dekaani Maarit Valo, joka esitteli monipuolisen tiedekunnan
toimintaa. Tiedekunnassa on aloitettu yrittäjyyskoulutus, jonka uskotaan
osaltaan tuovan yritysmaailmaa lähemmäksi tiedekunnan toimintaa. Varadekaani,
professori Heikki Hanka puhui siitä, miten opetuksessa tulisi huomioida
tulevaisuuden tarpeet sen sijaan, että keskityttäisiin pelkästään opettamaan
niitä taitoja, joita yhteiskunnassa tällä hetkellä tarvitaan. Hanka mainitsi,
että tiedekunnassa on suunniteltu klusteritoimintaa, joka yhdistäisi luovan alan
toimijat ja yrittäjät paremmin toisiinsa. Hangan mukaan kulttuuristen tekijöiden
huomioiminen ihmisten toiminnassa ja sitä kautta myös innovaatiotoiminnassa,
erityisesti markkinoinnissa, on tärkeää onnistuneiden lopputulosten kannalta.
Humanistisen tiedekunnan hankkeista Hanka mainitsi mm. 3D- Bridge ja IDA-
hankkeet.
Professori Maisa Martin toi esille
kielitieteilijöiden näkökulman innovaatioihin. Martin totesi, että tiedekunnalla
on kyllä tarvittava tietämys olemassa, mutta tietämyksen kaupallistaminen ja
diffuusio on vaikeaa.
Professori Jari Ojala
historiantutkimuksen laitokselta muistutti, miten tärkeää on oppia
menneisyydestä voidakseen toimia tulevaisuudessa. Historialla on merkitystä,
sillä niin ihmisten kuin yhteiskuntienkin toiminta on polkuriippuvaista (path
dependency). Tällä tarkoitetaan sitä, miten menneisyyden valinnat vaikuttavat
toimintaan, ei vain nykyhetkessä vaan tulevaisuudessakin. Polkuriippuvuus voi
olla innovaatioiden kannalta kahlitsevaa silloin, jos toimitaan vanhojen,
lukkiutuneiden toimintamallien mukaan.
Professori Tuomas Eerola esitteli
musiikintutkimuslaitoksen keskeisiä tutkimuskohteita. Musiikki ja liike-tutkimus
tuo työkaluja niin viihde-, terapeuttiseen- kuin taiteelliseenkin toimintaan.
Musiikki ja tunteet- tutkimuksen tulokset voivat puolestaan toimia esimerkiksi
musiikin hakusovelluksissa. Eerola mainitsi, että monitieteisen
musiikintutkimuksen huippututkimusyksikkö aloittaa toimintansa vuonna 2008.
Professori Pertti Hurme
viestintätieteiden laitokselta kertoi laitoksen tehneen tiivistä yhteistyötä
teknologiapainotteisten toimijoiden kanssa.
Midinvestin sijoitusjohtaja Seppo
Sneck totesi, että liiketoimintasuunnitelmien laatijoiden tulisi kiinnittää
enemmän huomiota markkinoiden selvittämiseen. Sneck ehdotti, että
tutkimustulosten markkinointi jää usein tutkimusryhmissä puutteelliseksi, eikä
markkinointiin välttämättä riitä edes kiinnostusta. Ratkaisuna voisi olla
erilliset tiimit, joiden tehtävänä olisi markkinoinnista huolehtiminen.
5. INNOFOORUMI
V:Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
Aika: ke 29.8.2007 klo 12-14.20
Paikka: Jyväskylän yliopisto,
Agora, Lea Pulkkisen Sali
5.1 Ohjelma
·
Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta ja NanoScience Center
o
Dekaani, prof. Matti
Manninen
•
Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan
tutkimushankkeita ja niiden tuloksien hyödyntämisiä
·
NanoScience Centerin
yrityspalvelut, yrityspalvelupäällikkö Riikka Reitzer
·
Perustutkimus ja soveltava
tutkimus, fysiikan laitoksen johtaja, prof. Jukka Maalampi
·
Kiihdytinlaboratorion
resurssit ja sovellukset, erikoistutkija Ari Virtanen
·
Ympäristöteknologia, prof.
Jukka Rintala
·
Soveltava kemia, prof. Raimo
Álen
§
Keskustelua tutkimuksesta ja innovaatioista
5.2
Tapahtuman kuvaus
Foorumin aloitti
matemaattis-luonnontieteellisen laitoksen dekaanin, professori Matti Mannisen
esittely laitoksen ja erityisesti Nanoscience Centerin toiminnasta. Mannisen
mukaan laitoksen haasteisiin kuuluu tulevaisuudessa yhteistyön lisääminen niin
yritysten kuin eri tiedekuntien välillä, tutkimusinfrastruktuurin rahoitus sekä
henkilökunnan ja opiskelijoiden rekrytointi. Mannisen mielestä Tekes- rahoitusta
tulisi lisätä laitoksen hankkeissa ja suunnata voimavaroja perustutkimuksen
lisäksi myös entistä enemmän soveltavaan tutkimukseen. Soveltava tutkimus tulee
Mannisen mukaan nostaa samalle jalustalle perustutkimuksen kanssa. Molempia
tarvitaan myös yliopistomaailmassa. Nanoscience Center on tiedekunnan yksikkö,
jossa yhdistyvät fysiikan, biologian ja kemian asiantuntemus korkeatasoiseksi
nanotieteeksi sekä kaupallisiksi sovellutuksiksi. Nanoscience Center tarjoaa
modernin tutkimus- ja kehitysympäristön yrityksille. NSC:n asiantuntemus,
laitteet ja yhteistyöverkostot edistävät nanotieteen ja -teknologian siirtymistä
teollisuuden käyttöön. Yritysyhteistyön kehittämisen ja ylläpitämisen tukena
toimii teollinen neuvonantajaryhmä. Nanoscience Center valmistui vuonna 2004
tutkijoiden omasta toiveesta saada lisää poikkitieteellistä toimintaa
konkreettisen yhteisen tilan jakamisen ja kanssakäymisen muodossa. Nanoscience
Centerin menestyksestä Manninen mainitsee Hyptonite-tuotteen,
hiilikuitumateriaalin, jota teollisuuden lisäksi käytetään muun muassa suksien
ja jääkiekkomailojen valmistuksessa.
Nanoscience Centerin
yrityspalvelupäällikkö Riikka Reitzer esitteli yksikön tarjoamia palveluja
yrityksille. Analyysi – ja valmistuspalvelujen lisäksi NSC tarjoaa myös
teknologiakartoituksia. Teknologiakartoituksissa keskitytään nanoteknologian
hyödyntämismahdollisuuksien tunnistamiseen yrityksen rajaamassa konkreettisessa
kohteessa, esimerkiksi yrityksen tuotteeseen tai prosessiin liittyen. NSC
tarjoaa näin ollen vankan nanotieteen asiantuntemuksensa, monipuoliset
tietolähteensä ja verkostonsa nanoteknologian sovellusmahdollisuuksien
kartoittamiseen.
Fysiikan laitoksen johtaja,
professori Jukka Maalampi totesi puheenvuorossaan, että vaikka perustutkimuksen
ja soveltavan tutkimuksen lähtökohdat ovat erilaiset, niitä on tarpeetonta
laittaa arvojärjestykseen. Soveltava tutkimus pyrkii löytämään vastauksia
tiettyihin ongelmiin, kun taas perustutkimus pohjautuu tutkijan haluun lisätä
tietoa. Maalampi kuitenkin painotti, että soveltava tutkimus edellyttää aina
perustutkimuksen olemassaoloa. ”Ilman perustutkimusta ihminen vielä kehittelisi
uudenlaisia keihäänteriä”, totesi Maalampi siteeraten erästä fysiikan
nobelistia.
Fysiikan laitoksen
kiihdytinlaboratorion resursseista ja sovelluksista kertoi erikoistutkija Ari
Virtanen. Ydin – ja kiihdytinfysiikan huippuyksikön toiminta koostuu kahdeksasta
tutkimusryhmästä, joista Ari Virtanen toimii kaupallisista sovelluksista
vastaavan ryhmän vetäjänä. Ryhmä huolehtii kiihdytinlaboratorion yhteistyöstä
Euroopan avaruusjärjestön ESAn sekä Euroopan ilmailu- ja avaruusteollisuuden
kanssa.
Ympäristöteknologian professori
Jukka Rintala esitteli bio- ja ympäristötieteiden laitosta. Yhteistyötä tehdään
usean laitoksen yhteisessä nanotieteiden ohjelmassa sekä usean tiedekunnan
yhteisissä uusiutuvan energian koulutus- ja tutkimusohjelmassa ja kansainvälisen
kehitystyön maisteriohjelmassa. Midinvest Managementin edustaja osallistui
keskusteluun toteamalla, että tällä hetkellä rahoituksen löytäminen
ympäristöteknologiahankkeisiin on erityisen helppoa, sillä kiinnostus alaa
kohtaan on valtaisa. Keskustelua käytiin myös siitä, miten poliittinen kilpailu
sävyttää energia-asioiden, esim. biopolttoaineiden, käyttöönottoa. Rintalan
mukaa tiede onkin vasta nyt tulossa mukaan energia-asioihin.
Professori Raimo Álen soveltavan
kemian laitokselta kertoi, että laitoksen painopistealueita mietittäessä
1990-luvun alussa huomioitiin Jyväskylän seudun yrittäjien toiveet mahdollisista
tutkimusalueista. Yritysyhteistyöllään laitos pyrkii Álenin mukaan takaamaan
tutkimushankkeidensa relevanttiuden. Soveltavan kemian laitoksen toiminta on
näin ollen keskittynyt paperiteollisuuden ympärille.
Seuraavassa Innofoorumissa
esitellään liikunta- ja terveystieteiden tiedekunnan toimintaa. Päivämäärä on
vielä avoin ja se ilmoitetaan myöhemmin.
6. INNOFOORUMI VI: Liikunta- ja
terveystieteiden tiedekunta
Aika: ke 12.9..2007 klo 12.00-
14.00
Paikka: Jyväskylän yliopisto,
Agora, Lea Pulkkisen Sali
6.1 Ohjelma
·
Liikunta- ja
terveystieteiden tiedekunta esittäytyy
o
Dekaani, professori Lasse Kannas
• Liikunta- ja
terveystieteiden tiedekunnan tutkimushankkeita ja
niiden tuloksien hyödyntämisiä
·
Vanhuuden toimintakyvyn
edistämiseen tähtäävä tutkimus, professori Taina Rantanen
·
Liikunta- ja
hyvinvointiteknologian koulutus liikuntabiologian laitoksella, professori Janne
Avela
·
Health and wellness technology, assessments
of physical activity, professor Sulin Cheng
·
Liikunnanopetus – motoristen
taitojen ja liikunta-aktiivisuuden tutkimus, opetus ja tuotekehitys, professori
Jarmo Liukkonen
§
Keskustelua tutkimuksesta ja innovaatioista
6.2
Tapahtuman kuvaus
Liikunta- ja terveystieteiden
dekaani, professori Lasse Kannas toivotti vieraat tervetulleiksi ja esitteli
lyhyesti laitoksen toimintaa. Innofoorumin puheenjohtajana toimi varadekaani,
professori Keijo Häkkinen.
Laitoksen tehtävänä on Kannaksen
mukaan edistää ihmisten terveyttä ja hyvinvointia koko elämänkaaren ajan.
Laitoksen vahvuutena Kannas pitää sen monialaisuutta ja poikkitieteellistä
tutkimustoimintaa, joka on Euroopan mittakaavassa ainutlaatuista. Kannas toi
esille vuonna 2003 valmistuneen hyvinvointiteknologiakeskus Vivecan, joka kokoaa
hyvinvoinnin tutkijat ja yritystoiminnan. Viveca toimii monitieteisenä
kohtauspaikkana alan ammattilaisille ja pyrkii edistämään hyvinvointiteknologian
kehitystä luoden työpaikkoja ja uusia innovaatioita. Tavoitteena on muodostaa
toimintaympäristö, jossa hyvinvointiteknologian liiketoiminta saa välittömän
yhteyden alan parhaaseen tutkimukseen ja toisaalta suoran asiakaskontaktin ja
testauspaikan. Jyväskylän seudulla on Kannaksen mukaan paljon potentiaalisia
yhteistyötoimijoita, mutta näiden toimijoiden tehokas yhteen saattaminen on
vielä puutteellista. Yhteen kokoamisessa paikallisen tason merkitys korostuu.
Kannas tuokin esille sen, miten tärkeää olisi saada myös seudullinen tuki mukaan
hankkeisiin.
Gerontologian ja kansanterveyden
professori, dosentti Taina Rantanen Suomen gerentologian tutkimuslaitokselta on
keskittynyt työssään vanhuuden toimintakyvyn edistämiseen. Tutkimuslaitos saa
rahoitusta toiminnalleen lähinnä Suomen Akatemialta ja opetusministeriöstä,
Tekes-rahoituksen osuus on puolestaan vähäinen. Rantanen myöntää, että
toimintakyvyn edistämisen tuotteistaminen ei ole saanut paljoakaan sijaa hänen
omassa työssään, mutta toteaa kuitenkin sen tärkeyden. Terveyden edistäminen
ennaltaehkäisevällä toiminnalla ei vahvoista näytöstä huolimatta kuitenkaan ole
samalla tasolla kuin esimerkiksi lääketeollisuuden toiminta. Rantasen mukaan
tähän on syynä muun muassa se, että lääketeollisuudella on tukena
terveyspoliittiset päätökset, kuten esimerkiksi tiettyjen lääkkeiden
Kela-korvattavuus.
Liikuntabiologian laitos tarjoaa
opetusta biomekaniikassa, liikuntafysiologiassa ja valmennus- ja testausopissa.
Laitoksen professori Janne Avela kertoi, että laitoksella on paljon
kansainvälistä yhteistyötä, esimerkiksi vuonna 2006 laitos julkaisi 74
kansainvälistä artikkelia. Opinnäytetyöt tehdään myös pitkälti yhteistyössä
yritysten kanssa, 75 prosenttia graduista onkin Avelan mukaan tällaisia
yhteistyöhankkeita.
Terveysteknologian professori Sulin
Cheng esitelmöi teknologian mahdollisuuksista ylläpitää fyysistä aktiviteettia
terveysongelmista kärsivillä ihmisillä. Laitos tekee yhteistyötä monien eri
alojen asiantuntijoiden kanssa, jolloin huomiota kiinnitetään laitteiden
testauksen ja prototyypin valmistuksen lisäksi myös niiden
käyttäjäystävällisyyteen ja markkinointiin.
Professori Jarmo Liukkonen
liikuntakasvatuksen yksiköstä kertoi yksikön päätehtävien olevan
liikuntapedagoginen ja liikuntapsykologinen koulutus ja tutkimus. Liukkonen
totesi, että tuotteistamisen sijaan huomiota kiinnitetään yliopistolla
tohtoritutkintojen määrään, jolloin on luonnollista, ettei yritystoimijuuteen
ole juurikaan panostettu. Tutkimuksen ja tuotteistamisen välillä on näin ollen
kuilu, joka tulisi Liukkosen mukaan täyttää toimintaa yhdistävällä siteellä.
Foorumissa mainittiin esimerkkinä matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan
käyttämä yritysasiamies, joka hoitaa yhteydenpidon yritysten suuntaan.
7. INNOFOORUMI
VII: Kasvatustieteiden tiedekunta
Aika: ke 10.10.2007 klo 12.00-
14.00
Paikka: Jyväskylän yliopisto, Agora,
Lea Pulkkisen Sali
7.1 Ohjelma
·
Kasvatustieteiden
tiedekunta esittäytyy
o
Dekaani Helena
Rasku-Puttonen
• Kasvatustieteiden
tiedekunnan tutkimushankkeita ja niiden tuloksien
hyödyntämisiä
·
Monitieteiseen
tutkimusosaamiseen ja innovatiivisiin avauksiin: Lanka –osaamiskeskittymä,
professori Leena Alanen
·
Tytöistäkin teknologian
taitajia, lehtori, tri Aki Rasinen
·
Työssä oppiminen ja
ammatillinen identiteetti, professori Anneli Eteläpelto
·
Aikuista pedagogiikkaa
oppimassa – APO-koulutuskonseptin esittely, lehtori, tri Anita Malinen
·
Tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön tutkimus, professori Päivi Häkkinen ja projektitutkija Jaana
Kettunen
·
Opetuksen käytänteitä
tutkimassa, tutkijatohtori Tanja Vehkakoski
§
Keskustelua tutkimuksesta ja innovaatioista
7.2
Tapahtuman kuvaus
Dekaani Helena Rasku-Puttonen
toivotti vieraat tervetulleiksi ja kertoi Innofoorumin aiheiden antavan
välähdyksen laitoksen monipuolisesta ja laajasta tutkimuskentästä.
Rasku-Puttonen mainitsi myös tiedekunnan sisäisestä muutoksesta, jossa
erityispedagogiikan, kasvatustieteen ja varhaiskasvatuksen laitokset sekä
rehtori- instituutti ovat yhdistyneet kasvatustieteiden laitokseksi. Muutos
astui voimaan tänä syksynä.
Kasvatustieteiden laitos pyrkii
toimimaan vuorovaikutuksessa kasvatuksen, koulutuksen ja työelämän välillä,
jolloin poikkitieteellinen asiantuntemus ja käytännön sovellukset nousevat
tutkimustoiminnassa oleelliseksi voimavaraksi.
Professori Leena Alanen esitteli
Lapset, nuoret ja kasvamisen ympäristöt (LaNKa) – osaamiskeskittymää, joka on
yksi viidestä keskeisestä monitieteisestä osaamisalueesta. Osaamisalueen
haasteina on yhteiskunnassa ja kulttuurissa tapahtuvat muutokset,
yhteiskunnallisen eriarvoisuuden kasvu sekä lapsi- ja nuorisopoliittinen
kehittämistyö. Kehittämistyön tuloksista Alanen mainitsee esimerkkinä
lapsiasiavaltuutetun viran perustamisen Jyväskylään. LaNKan tavoitteena on
tuottaa tutkimusta, joka sitoutuu monitasoiseen muutoksen analyysiin,
monitieteisyyteen ja verkostoitumiseen. Tieteenalojen vuoropuhelu on keskeisellä
sijalla. LaNKAn tehtävänä on koota alueen tutkijoita yhteen, jäsentää ja
välittää tutkimustietoa eri toimijoille, sekä tehdä tutkimusalueen osaaminen
näkyväksi yliopiston sisällä, kansallisesti ja kansainvälisesti.
Lehtori, tri Aki Rasinen aloitti
puheenvuoronsa toteamalla, että teknologiaa on kaikki vuorovaikutus ihmisen ja
luonnon välillä. Rasinen on mukana teknologiakasvatuksen UPDATE- hankkeessa,
joka on keskittynyt siihen, miten tytöt saataisiin kiinnostuneiksi
teknologiasta. Rasisen mukaan asenteet teknologiaa kohtaan syntyvät jo
varhaiskasvatusvaiheessa, jolloin oleellista olisi saada tytöt
teknologiakasvatuksen piiriin mahdollisimman nuorina. UPDATE- hankkeen
saavutuksena Rasinen mainitsee opetussuunnitelmaan tulleen opetusohjelman,
ihminen ja teknologia.
Professori Anneli Eteläpelto puhui
työssä oppimisesta ja ammatillisen identiteetin rakentumisen haasteista.
Työelämän sirpaleisuus, kuten pätkätöiden yleisyys ja työtehtävien
monimuotoisuus ovat johtaneet siihen, että ammatillinen identiteetti on
jatkuvasti muutoksen alla, eikä pysyvää ammatillista identiteettiä välttämättä
pääse syntymään. Eteläpelto myös mainitsi, että palkkatyö on saanut entistä
enemmän piirteitä yrittäjyydestä. Työntekijän on osattava markkinoida itseään ja
tuoda itseään esille. Enää ei riitä, että osaa työnsä, vaan on oltava myös ns.
hyvä tyyppi. Seppo Laube-Pohto Midinvest Managementista kysyi, miten arvokkaiden
tutkimustulosten siirtyminen kentälle on varmistettu. ”Hyvätkään
tutkimustulokset eivät riitä, jos ne jäävät pelkiksi tutkimustuloksiksi, eikä
niitä käytännössä hyödynnetä”, totesi Laube-Pohto. Eteläpelto korosti, että
tutkijan tehtävänä on ennen kaikkea tuoda esille asioita, synnyttää keskustelua
ja tehdä yhteistyötä kentän toimijoiden kanssa.
Professori Päivi Häkkinen ja
projektitutkija Jaana Kettunen Koulutuksen tutkimuslaitokselta tutkivat tieto-
ja viestintätekniikoiden käyttöä oppimis- ja työympäristöissä. Tutkimuslaitoksen
tehtävänä on koulutuksen kehittäminen tutkimuksen avulla. Laitoksen toiminta on
alusta alkaen ollut monitieteistä. Esimerkkinä tutkimuslaitoksen hankkeista
mainittiin Peda.net- kouluverkko, joka tarjoaa helppokäyttöisiä
verkkotyövälineitä niin perusopetuksen, toisen asteen kuin aikuisopetuksenkin
tueksi.
Jaana Kettunen esitteli
verkkopalvelua (TET- tori), jossa yritykset ja työpaikat voivat esitellä
toimintaansa peruskoulun 7-9-luokkalaisille. TET-toria on toistaiseksi
hyödynnetty perusopetuksessa, mutta jatkossa yhteistyötä on tarkoitus laajentaa
toisen asteen oppilaitoksiin. Hanke käynnistyi Jyväskylän seudulla tammikuussa
2005. Nyt mukana on noin 150 yritystä ja työpaikkaa. Työelämään tutustumisjakson
(TET) tavoitteena on parantaa oppilaan työelämän tuntemusta ja arvostusta.
Jakson aikana nuoret näkevät käytännössä, millaista työskentely eri ammateissa
on. Verkkopalvelusta löytyy tietoa myös jatko-opiskelupaikoista. Kettusen mukaan
toimintamalli on helposti monistettavissa myös valtakunnalliseksi palveluksi.
Laube-Pohto kysyi, onko
kaupallistamista mietitty TET-torin yhteydessä. Häkkinen ja Kettunen totesivat,
että kaupallistamista oli kyllä mietitty laitoksen sisällä, mutta konkreettisiin
toimenpiteisiin ei ole ryhdytty. Foorumissa todettiin yleisesti, että
tuotteistaminen ja kaupallistaminen ovat vasta nyt nousseet teemoiksi, joihin on
alettu kiinnittää huomiota.
Tutkijatohtori Tanja Vehkakoski
esitteli tapoja opetuksen käytänteiden tutkimisessa. Vuorovaikutus niin
oppilaiden, opettajien kuin vanhempienkin välillä on koettu ensiarvoisen
tärkeäksi.
Foorumissa syntyi keskustelua
erityis- ja perusopetuksen välisestä rajanvedosta. Sivistystoimenedustaja Pirkko
Rissanen esitti huolensa siitä, että tällä hetkellä opetuksen jakaminen perus-
ja erityisopetukseen luokittelee oppilaita eriarvoiseen asemaan. Rissanen
totesikin, että perus- ja erityisopetuksen yhdistämiselle olisi selvä tarve
Suomen kouluissa. Tutkimukset ja kokeilu tukevat Rissasen väitettä.
Dekaani Rasku- Puttonen muistutti
vielä lopuksi, että yhteistyöhankkeista ja muista tutkimukseen liittyvistä
aiheista voi ottaa yhteyttä tutkimuskoordinaattori Satu Perälä-Littuseen.
8. INNOFOORUMIN
KÄVIJÄPROFIILIT
Innofoorumin
tavoitteena oli koota yritysten, organisaatioiden ja yliopistojen toimijoita
yhteen. Seuraavassa on taulukoitu osallistujien toimiala, toimialan
osallistumiskerrat ja osallistujien yhteenlaskettu lukumäärä.
YRITYKSET |
TOIMIALA |
OSALLISTUMIS-
KERRAT INNOFOORUMEIHIN |
OSALLISTUJIEN LUKUMÄÄRÄ |
Asianajotoimisto |
1 |
1 |
ATK-konsultointi |
1 |
1 |
Graafisen alan palvelu |
2 |
2 |
Lasertekniikka |
1 |
1 |
Mobiili- ja
telekommunikaatioalan palvelut |
3 |
3 |
Taloushallinnon asiantuntijapalvelut |
1 |
1 |
Teknologiayritysten konsultointipalvelut |
2 |
2 |
Teknologian
tuotekehitys- ja tutkimuspalvelut |
1 |
1 |
Telekommunikaatio |
3 |
3 |
Tietoliikenne |
6 |
8 |
Tilintarkastus ja verokonsultointi |
1 |
1 |
Turvallisuuspalvelut |
1 |
1 |
Yksityinen
pääomasijoitus |
5 |
8 |
|
|
Yhteensä 33 |
|
|
|
|
|
|
JULKINEN
SEKTORI |
TOIMIALA |
OSALLISTUMIS-
KERRAT
INNOFOORUMEIHIN |
OSALLISTUJIEN LUKUMÄÄRÄ |
Ammattikorkeakoulu |
1 |
2 |
Kaupunki/kunta/maakunta |
4 |
7 |
Valtio |
1 |
3 |
Yliopisto |
7 |
70 |
|
|
Yhteensä 82 |
LIITE:
KUTSU INNOFOORUMIIN (esimerkkinä
Kasvatustieteiden tiedekunta 10.10.2007)
KUTSU
Keskustelu- ja kehittämisseminaari yliopiston tutkimusten ja innovaatioiden
hyödyntämisestä yrityksissä ja muissa organisaatioissa
INNOFOORUMI
10.10.2007 klo
12-14, JY, Agora Lea Pulkkisen Sali
OHJELMA
·
Kasvatustieteiden tiedekunta esittäytyy
o
Dekaani
Helena Rasku-Puttonen
·
Monitieteiseen tutkimusosaamiseen ja innovatiivisiin avauksiin: Lanka
–osaamiskeskittymä
o
Professori Leena Alanen
·
Tytöistäkin teknologian taitajia
o
Lehtori,
tri Aki Rasinen
·
Työssä oppiminen ja ammatillinen identiteetti
o
Professori Anneli Eteläpelto
·
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tutkimus
o
Professori Päivi Häkkinen ja projektitutkija Jaana Kettunen
·
Opetuksen käytänteitä tutkimassa
o
Tutkijatohtori Tanja Vehkakoski
TERVETULOA!
Dekaani, prof.
Helena Rasku-Puttonen
et. al
Jyväskylän
yliopisto
Kasvatustieteiden tiedekunta ja Agora Human Technology Center
INNOFOORUMIT 2007:
ke 21.2.:
Informaatioteknologian tiedekunta
ke 21.3.:
Taloustieteiden tiedekunta
ke 18.4.:
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
ke 16.5.:
Humanistinen tiedekunta
ke 29.8.:
Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
ke 12.9.: Liikunta-
ja terveystieteiden tiedekunta
ke 10.10.:
Kasvatustieteiden tiedekunta
INNOFOORUMI-tapahtumat kuuluvat INNOKEHÄ 2007-hankkeeseen, lisätietoa hankeesta:
prof.
Jukka Heikkilä, prof. Pertti Saariluoma, koordinaattori, leht., KTL Petri
Maaranen,
proj.pääll. Esa Kannisto (yhteyshenkilö)
esa.kannisto@jyu.fi puh. 014 260 4641
Projektiryhmä
|