Mikä on verkkokurssi?    |   Taustaa    |   Teoriaa

Instructional design (ID)

Instructional design on opetuksen suunnittelun prosessi, joka jakautuu neljään vaiheeseen:

  • Analyysi: opetuksen tavoitteet, suorittaminen, kohderyhmä, tehtäväanalyysi, mediavalinnat, resurssit
  • Suunnittelu: käyttöliittymä, jaksotus, luentokohtainen suunnittelu, opiskelijoiden seuraaminen
  • Toteutus: suunnitelman toteutus, työversion kehittäminen ja testaus, tuloksena valmis opintosuunnitelma
  • Käyttöönotto ja arviointi: tuloksen käyttöönotto ja jakelu opiskelijoille, suunnitelman toteutuman arviointi

ID on suunniteltu alunperin perinteistä opetusta silmälläpitäen, mutta se on helposti muunneltavissa myös verkko-opetuksen suunnitteluun.

Ks. myös What is Instructional Design Theory?
Instructional design eli opetuksen suunnittelu

Lähteet:

Tennyson, R.D. (2002). Linking Learning Theories to Instructional Design. Educational Technology, May-June, 2002, ss. 51-55.

Katso myös

Newby, T., Stepich, D., Lehman, J. & Russell, J. (2000). Instructional Technology for Teaching and Learning: designing instruction, integrating computers, and using media. 2nd ed.. New Jersey: Prentice Hall.

Wilson, B.G. (ed.) Constructivist learning environments: case studies in instructional design. Educational Technology, Englewood Cliffs, NJ. 1996.

Ryder, M. (2004) Instructional Design Models

Dabbagh, N. (2002) Instructional Design Knowledge Base