Mikä on verkkokurssi?    |   Taustaa    |   Teoriaa

Teoriat verkkokurssien takana

Verkkokurssien rakentamisen taustalla vaikuttavat aina teoriat oppimisesta ja opettamisesta. Se miten ihminen oppii vaikuttaa suoraan siihen, millaista opetusta kannattaa tarjota ja millaisessa muodossa. Teoriat opettamisesta puolestaan kertovat miten kannattaa opettaa, jotta huomioidaan erilaiset oppijat ja siten tarjotaan kaikille tasavertaiset mahdollisuudet oppia (kukin omalla tavallaan).

Suunnitelmallinen verkkokurssin toteutus tarjoa mahdollisuudet mielekkäisiin, elämyksellisiin ja tarkoituksenmukaisiin opiskelukokemuksiin.

Oppimiseen ja opettamiseen liittyviä teorioita ja malleja käsitellään tarkemmin Virtuaaliset oppimisympäristöt -kurssilla, joten tässä yhteydessä käydään läpi vain 'lyhyt kertaava oppimäärä'.

Ks. myös Virtuaaliset oppimisympäristöt -kurssi sekä
Oppimisen historiaa - 'lyhyt oppimäärä'

Mielekäs oppiminen - ja opettaminen

Verkko-opetuksen toteuttamisessa tulee huomioida

Taustalla voi toki edellisistä huolimatta olla mikä tahansa oppimisteoreettisista suuntauksista, mm. behaviorismi, kognitivismi, humanismi tai konstruktivismi sekä näiden yhdistelmät. Lisäksi voidaan käyttää erilaisia verkko-opetukseen soveltuvia pedagogisia malleja.

Ks. myös Verkko-opetuksen pedagogisia malleja

Opettajana verkossa

Opettajalla voi olla erilaisia rooleja opettaessaan verkossa. Rooli voi vaihdella jopa kurssin aikana. Eri roolit vaativat opettajalta erilaisia mediataitoja. Opettajan tulisi huomioida myös erilaiset oppijat tarjoamalla erilaisia virikkeitä tai esittämällä asiat vaihtoehtoisilla tavoilla. Kurssilla voi myös käyttää erilaisia lähestymistapoja.

Ks. myös Opettajana verkossa - opettajan eri roolit
Verkossa liikkujan mediataitoja
Erilaiset oppijat - oppimisen eri tyylit sekä
Lähestymistapoja verkko-opetukseen

Verkkokurssin tuottamisesta

Verkkokurssin tuottamiseen liittyy yleensä monia erilaisia vaiheita, mm.

  • sisällön arviointia ja rajausta
  • suunnittelua
  • oppimateriaalin tuottamista
  • www-sivujen tuottamista
  • visuaalista suunnittelua
  • erilaisten mediaelementtien tuottamista
  • ohjauksen ja arvioinnin suunnittelua
  • testausta
  • toteutuksen arviointia

Jotta kaikki tämä saataisiin organisoitua hallitusti ja resursseja tuhlaamatta, kannattaa pienienkin projektien toteutuksessa noudattaa jonkunlaista prosessimallia.

Ks. myös Prosessimallit verkkokurssin tuottamisessa