Mikä on verkkokurssi?    |   Taustaa    |   Teoriaa

Taustatietoa verkkokursseista

Verkko-opetusta on toteutettu Suomessa jo noin parin vuosikymmenen ajan. Muualta maailmalta löytyy tätäkin pidempiä perinteitä.

Luentomonisteet verkkoon - no jaa?!

Ensimmäinen, vieläkin monien suosima tapa tehdä 'verkkokursseja' on siirtää luentomateriaali tekstimuotoisena (eli sellaisenaan) verkkoon. Verkkokurssi on toki paljon muutakin kuin pelkkä materiaali, mutta monille tekniset laitteet ja ohjelmat ovat vieraita ja jo pelkän materiaalin saaminen verkkoon on suuri saavutus. Toisaalta verkolla voi olla erilainen rooli eri verkkokursseilla [1].

Ks. myös Verkon rooli

Luentomonisteet tiivistetysti verkkoon - no jaa?!

Seuraava, astetta parempi vaihtoehto on karsia ja tiivistää tekstiä, muotoilla verkkosivujen ulkoasua, lisätä kuvia, ääntä ja videokuvaa sekä kiinnittää huomiota verkossa kirjoittamiseen.

Ks. myös Verkkoon kirjoittaminen (Essi-hanke) tai Verkkoaineiston suunnittelu ja tuotanto (VYO-hanke)

Räätälöityjä sisältöjä verkkoon - JOO!

Ehdottomasti suositeltavin tapa on kuitenkin tuottaa vartavasten verkkokurssiksi tarkoitettua materiaalia, johon on liitetty mukaan myös pedagoginen suunnittelu. Teknisen osaamisen karttuessa pedagogisten ratkaisujen ja toteutusten miettiminen onnistuu helpommin. Pedagogisessa suunnittelussa pohditaan paitsi mitä opetetaan, myös sitä miten opetetaan. Näin voidaan tarjota opiskelijoille mielekkäämpiä, elämyksellisempiä ja tarkoituksenmukaisempia verkkokursseja.

Lähteet:

[1] Hein, I., Ihanainen, P. & Nieminen, J. (2000). Tunne verkko. OTE - opetus & teknologia, 1/2000, s. 5-8. Opetushallistus.