OpenGL on erittäin monipuolinen 2D- ja 3D-grafiikkaan erikoistunut laitteistoriippumaton grafiikkarajapinta. Tämä tutkielma sisältää vain osan OpenGL:n noin 120:stä aliohjelmakutsusta, ja aiheesta kiinnostuneen kannattaakin tutustua lisäksi johonkin OpenGL:stä kertovaan kirjaan.
Tutkielma ei kerro miten grafiikkarajapinta on toteutettu. Tarkoituksena on kertoa lukijalle OpenGL-grafiikkakirjaston mahdollisuuksista ja antaa lukijalle valmiudet ohjelmoida yksinkertaisia OpenGL-ohjelmia.
Monisteen loppupuolella käydään läpi OpenGL-ohjelmointia Windows 95 ja Windows NT- sekä X-Window-ympäristöissä. Koska allekirjoittaneella on käytännön kokemusta ainoastaan ohjelmoinnista Windows-ympäristössä, on ohjelmointi muissa ympäristöissä jäänyt vähemmälle tässä tutkielmassa. Yksinkertaisen X-Window-esimerkkiohjelman sain opiskelija Markku-Juhani O. Saariselta, jolle kiitos demotuokiosta.
Monisteessa olevia koodeja löytyy tarzanista osoitteesta: /users/petava/www/OpenGL/Liitteet/.
Jyväskylässä 15.12.1996
Petteri Varjus