Mikä on verkkokurssi?    |   Taustaa    |   Teoriaa

Prosessimallit verkkokurssin tuottamisessa

Vielä nykyisinkin verkkokurssit toteutetaan liian usein siten, että perinteinen kurssimateriaali viedään verkkoon sellaisenaan ilman kunnollista sisällöllistä, teknistä ja pedagogista suunnittelua. Usein tekniset päätökset on jo tehty etukäteen esimerkiksi alustan käytön osalta. Usein testaus ja arviointi ohitetaan ja ollaan tyytyväisiä, kun saatiin edes jotain verkkoon. Tällainen monoliittinen lähestymistapa kuitenkin vaikeuttaa verkkokurssien laajentamista ja uudelleenkäyttöä huomattavasti. [1]

Verkkokurssien tuottamiseen ei ole olemassa 'yhtä oikeaa tapaa', mutta monia erilaisia kokeiluja ja malleja on raportoitu. Nämä mallit kuitenkin usein jättävät hyödyntämättä pedagogisen tietämyksen sekä kommunikointi- ja kognitiiviset työkalut [2].

Ks. myös Kokeiluja ja malleja verkkokurssien toteuttamisesta

Ohjelmistotuotannon puolella tehokas suunnittelu ja laadunvarmistus ovat lähes poikkeuksetta itsestään selviä (tosin osa jättää ne silti huomiotta), samoin kuin jonkun kehittyneen menetelmän hyödyntäminen tuotantoprosessissa.

Kuten ohjelmistoprojekteissa, myös verkkokurssin tuottamisessa on lukuisia suunnitteluun ja toteutukseen vaikuttavia seikkoja, kuten esimerkiksi sisältöön liittyvä tietämys ja pedagogiikka. Näin ollen, prosessiajattelu on suositeltavaa myös verkkokurssien tuottamisessa, jotta voimme seurata suunnittelu- ja toteutusprosessin etenemistä ja samalla varmistaa lopputuloksen paremman laadun. [1]

Ks. myös Ohjelmistotuotannon prosessimallit verkkokurssin tuottamisessa ja Instructional design

Lähteet:

[1] Hiltunen, L. & Kärkkäinen, T. (2004) Topic case driven approach for web-course design. Reports of the Department of Mathematical Information Technology Series E. Educational Technology, No. E 1/2004, University of Jyväskylä.

[2] Multisilta, J. (1997) Miltä näyttää WWW-maailma oppimisympäristönä. Kirjassa Lehtinen, E. (toim.) Verkkopedagogiikka. Edita.